کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

این وبلاگ برای معرفی کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار در فضای مجازی و ارتباط با اعضای کتابخانه و همه دوستداران کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است.
شرایط عضویت:
ارائه کارت ملی
یک قطعه عکس جدید
پرداخت مبلغ حق عضویت سالانه (8000 تومان)
پرکردن فرم عضویت
نشانی:
گلبهار-میدان غدیر-غدیر 1-طبقه تحتانی مسجد حضرت زین العابدین(ع)
تلفن: 38323239- 051
ساعت کاری کتابخانه در نیمه اول سال: شنبه تا 5شنبه 8 صبح الی19
ساعت کاری کتابخانه نیمه دوم سال:شنبه تا 5شنبه 7:30صبح الی 18
ساعت کاری روز 5شنبه کتابخانه از 8 صبح الی 13 می باشد.

بایگانی

معرفی کتاب به مناسبت عید سعید قربان

شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۵:۵۵ ب.ظ

عید قربان، روز کامل شدن خویشتن خویش و روز رهیدن از خویشتن خویش است و در این طریق روز رسیدن به اوج دلدادگی نیز محسوب می‌شود.

عید قربان، پاک‌ترین عیدهاست فقط به خاطر اینکه انسانی نو متولد می‌شود که سرسپردگی و بندگی خدا را می‌پذیرد.

عید قربان، به زائر خانه خدا در اوج شناخت و معرفت و آزادگی، بندگی خدا را دیکته می‌کند و ماحصل آن قرب خداست و این خود، کامل شدن بندگی است.

به مناسبت این روز بزرگ به معرفی چند کتاب درباره پیامبر اولوالعزم، حضرت ابراهیم(ع) و عید قربان می‌پردازیم.

کتاب‌های «حجر اسماعیل در نگاه قرآن، روایات، فقه و تاریخ»، «ابراهیم(ع) در قرآن»، «رفتارشناسی ابراهیم(ع) در نصوص یهودی، مسیحی و اسلامی»، «شرم خنجر»، «من عید قربان هستم» و «سیری در خطبه اعیاد فطر و قربان» برخی از کتاب‌هایی است که درباره حضرت ابراهیم(ع) و عید  قربان نگاشته شده است.

«حجر اسماعیل در نگاه قرآن، روایات ،فقه و تاریخ»

نشر «مشعر» کتاب «حجر اسماعیل در نگاه قرآن، روایات ،فقه و تاریخ»، را نوشته «محمد امین پور امینی» منتشر کرده است. از عناوین این کتاب می‌توان به :«حجر اسماعیل در قران» ، «حجر اسماعیل در روایات» ،«دعا در حجر اسماعیل» ، «نماز در حجر اسماعیل» و ... اشاره کرد.

 در بخشی از پیشگفتار این کتاب چنین می‌خوانیم:

«حجر اسـماعیل از نشانه های روشن الهی است که هزاران سال یادآور خاطره فراموش ناشدنی اسـماعیل(ع) و مادرش هاجر است، این مکان از مصادیق بارز آیات بیانات و نشانه‌های روشن پروردگار است. با یاد اسماعیل(ع)، ذهن‌ها به ابراهیم(ع) سرسلسله جنبان پیامبران الهی، و پدر ادیان توحیدی پیوند می‌خورد،حجر اسـماعیل، در نگـاه فقه حرمت خاصـی یـافته است، وبـا آنکه جزء کعبه نیست، لیکن بایـد چـون کعبه مـورد طواف قرار گیرد.

و مسلمانان بایـد آن را به سـان کعبه در طواف خـود قرار دهنـد، و در طواف حق داخـل شـدن در آن و حتی حرکت بر دیوار آن را ندارند؛ گویا حجر کعبه است. و همچون کعبه بایـد دل نزد آن سپرند، و به هنگـام احرام بسـتن برای حـج، احرام بسـتن از درون ان مستحب شمرده شده است.»

«ابراهیم(ع) در قرآن»

نشر «هستی نما »، کتاب «ابراهیم(ع) در قرآن» را به قلم مجید فلاح پور راهی بازار نشر کرده است.

این کتاب به بررسی شخصیت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم می‌پردازد، و سرگذشت ابراهیم(ع) را از نگاه قرآن مورد بررسی قرار می‌دهد.

برخی از مطالب این کتاب عبارت اند از: «خاندان ابراهیم »،«کلمه ابراهیم و معنای آن»، «تاریخ ولادت و زادگاه آن»، «اوضاع سیاسی و زمینه تاریخی»، «خلاصه داستان ابراهیم در قرآن کریم»، «ولادت و طفولیت ابراهیم »، « خروج ابراهیم (ع) از غار و پیوستن به اجتماع»، «شرک ستیزی‌های علنی ابراهیم(ع)»، «امامت ابراهیم خلیل (ع)»و «وفات ابراهیم خلیل (ع)».

در بخشی از مقدمه این کتاب این گونه می‌خوانیم:

«ابراهیم (ع) اولین پیامبر کتاب آسمانی و دومین پیامبر اولوالعزم و بزرگ‌ترین شخصیت‌های الهی است که نقش تاریخ سازی او در جوامع انسانی بر کسی پوشیده نیست. نام ابراهیم (ع) یکی از بزرگ‌ترین نام‌های تاریخ است و هیچ نقطه ای نیست که نام ابراهیم در آنجا به گوش نخورده باشد.»

«رفتارشناسی ابراهیم(ع) در نصوص یهودی، مسیحی و اسلامی»

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، کتاب «رفتارشناسی ابراهیم(ع) در نصوص یهودی، مسیحی و اسلامی» را به قلم اشرف بروجردی را به چاپ رسانده است.

 این کتاب از سه فصل با عناوین: «مبانی اندیشۀ توحیدی ابراهیم(ع)»، «دربارۀ حضرت ابراهیم(ع)» و «جایگاه ابراهیم (ع) در قرآن، تورات و انجیل» تشکیل شده است.

نویسنده با استناد قرآن و روایت‌های اسلامی، عهد قدیم و عهد جدید و همچنین کتاب‌هایی که دربارۀ حضرت ابراهیم (ع) نگاشته شده؛ زندگی این پیامبر را بررسی کرده است.

نگارنده در فصل اول این کتاب مطالبی همچون: دیدگاه‌ها و راه شکل‌گیری تاریخ پرستش و در نهایت یکتاپرستی و سیر تحول تاریخی که به آموزه‌های ابراهیم (ع) شده و تاریخچه خداباوری و یکتاپرستی را بررسی کرده است.

 نگارنده در فصل دوم عنوان ریشه شناسی نام ابراهیم و ... را شرح داده و در فصل سوم نیز، هدف نویسنده هم‌سنجی تطبیقی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن، تورات و انجیل است تا با بهره‌گیری از مشترکات ادیان، منزلت و جایگاه والای حضرت ابراهیم (ع) را نشان دهد.

«شرم خنجر»

این کتاب به قلم «محمدعلی رجبی کیاسری» متن مجلس تعزیه «ذبح اسماعیل» در 267بیت است.

هدف نویسنده از نوشتن این کتاب مرور گزارش قصص مجالس و نقد و ارزیابی مختصر ادبی آن و آوردن نمونه‌هایی از مآخذ تحقیقی اولیه این آثار در روایات و تاریخ اسلامی است.

کتاب حاضر شامل سه فصل است که سر فصل‌های آن عبارتند از: «خلاصه متن»، «نتیجه داستان مجلس»، «بررسی ادبی متن»، «متن مجلس»، «ذبح و قربانی فرزند»، «امتحان اولیاء» و «رضا و تسلیم صالحان».

«تحلیل دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم؛ با رویکردی تربیتی»

انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، کتاب «تحلیل دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم؛ با رویکردی تربیتی» را به قلم«سید محمد دلبری» منتشر کرده است.

نویسنده در این کتاب با استناد به قرآن به رویکردهای تربیتی حضرت ابراهیم(ع) می‌پردازد.

 این کتاب در پنج فصل با عناوین: «کلیات»، «اوصاف حضرت ابراهیم(ع) در قرآن»، «اصول تعلیم و تربیت در دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم»، «شیوه‌های تعلیم و تربیت در دعوت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم» و «اهداف تربیتی سرگذشت حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم» تشکیل شده است.

 نگارنده در این کتاب به بررسی جایگاه حضرت ابراهیم در میان اهل کتاب و قرآن کریم و صفات این پیامبر الهی اشاره کرده و همچنین وی با اشاره‌ی مستقیم به آیات قران به ارائه رویکردهای تربیتی فرزندان پرداخته است.

«من عید قربان هستم»

کتاب حاضر که به قلم «مجید ملامحمدی» و برای گروه های کودک و نوجوان تدوین شده، مجموعه‌ای شیرین و خواندنی است که پنج عید مهم اسلامی؛ قربان و غدیر ، مبعث و فطر و نیمه‌ی شعبان را در قالب داستانی معرفی می‌کند.

در این مجموعه، افزون بر داستان به وجود آمدن عیدها، مخاطب با سخنان بزرگان دین آشنا می‌شود. داستان‌های این مجموعه، داستان‌هایی مذهبی است که با زبانی ساده و روان برای به رشته‌ی تحریر در آمده است.

«سیری در خطبه اعیاد فطر و قربان»

نشر دارالفکر، کتاب «سیری در خطبه اعیاد فطر و قربان» را به قلم «رضاقلی داودی» منتشر کرده است.

نگارنده در این کتاب، به تفسیری عرفانی و اخلاقی از خطبه‌های عید فطر و قربان پرداخته است که با توجه به مفاد خطبه‌های عید فطر و قربان شرح و بررسی اجمالی مباحث اخلاقی، تربیتی و عرفانی اشاره کرده است.

از موضوعاتی که در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد می‌توان به: «استغفار و آمرزش گناهان»، «هدایت و اعمال نجات‌بخش و هدایت کننده انسان»، « لزوم تقوی»، «ترک گناه و اصرار نداشتن بر آن»، «عجایب مربوط به مرگ و جهان پس از آن»، « اهمیت حج و اسرار مناسک مربوط به آن»، « سرگذشت اقوام پیشین در قرآن»، «مغفرت و رحمت الهی نسبت به بندگان خویش»، «ارزش و مقام زن در اسلام»، «وفای به عهد» و برخی دیگر از مسایل اخلاقی اشاره کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۱
فاطمه فاضلی مقدم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی