کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

این وبلاگ برای معرفی کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار در فضای مجازی و ارتباط با اعضای کتابخانه و همه دوستداران کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است.
شرایط عضویت:
ارائه کارت ملی
یک قطعه عکس جدید
پرداخت مبلغ حق عضویت سالانه (8000 تومان)
پرکردن فرم عضویت
نشانی:
گلبهار-میدان غدیر-غدیر 1-طبقه تحتانی مسجد حضرت زین العابدین(ع)
تلفن: 38323239- 051
ساعت کاری کتابخانه در نیمه اول سال: شنبه تا 5شنبه 8 صبح الی19
ساعت کاری کتابخانه نیمه دوم سال:شنبه تا 5شنبه 7:30صبح الی 18
ساعت کاری روز 5شنبه کتابخانه از 8 صبح الی 13 می باشد.

بایگانی

۴۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

روز بزرگداشت فردوسی

در ایران روز ۲۵ اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌است.[هر سال در این روز آیین‌های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در دانشگاهها و نهادهای پژوهشی برگزار می‌شود.

 

خلاصه ای از شرح زندگی نامه حکیم ابوالقاسم فردوسی

استاد بزرگ بی بدیل ، حکیم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی طوسی، حماسه سرای بزرگ ایران و یکی از شاعران مشهور عالم و ستاره در خشنده آسمان ادب فارسی و از مفاخر نامبردار ملت ایرانست که به علت همین عظمت مقام و مرتبت، سرگذش مانند دیگر بزرگان دنیای قدیم با افسانه و روایات مختلف در آمیخته است.

 

مولد او قریه باژ از راء ناحیه طابران (یا: طبران) طوس بود، یعنی همانجا که امروز آرامگاه اوست، فردوسی در آن دِه در حدود سال 329 – 330 هجری، در خانواده ای از طبقه دهقانان چشم به جهان هستی گشود.

 

چنان که می دانیم "دهقانان" یک طبقه از مالکان بودند که در دوره ی ساسانیان (و چهار پنج قرن اول از عهد اسلامی) در ایران زندگی می کردند و یکی از طبقات اجتماعی فاصل میان طبقه کشاورزان و اشراف درجه اول را تشکیل می دادند و صاحب نوعی "اشرافیت ارضی" بودند.

 

زندگانی آنان در کاخهایی که در اراضی خود داشتند می گذشت.آنها به وسیله ی "روستاییان" از آن اراضی بهره برداری می نمودند و در جمع آوری مالیات اراضی با دولت ساسانی و سپس در عهد اسلام با دولت اسلام همکاری داشتند و حدودا تا زمان حمله مغول به تدریج بر اثر فتنه ها و آشوبها و تضییقات گوناگون از بین رفتند.

 

اینان در حفظ نژاد و نسب و تاریخ و رعایت آداب و رسوم ملی، تعصب و سختگیری خاص می کردند و به همین سبب است که هر وقت در دورهی اسلامی کسی را "دهقان نژاد" می دانستند مقصود صحت نژاد ایرانی او بود و نیز به همین دلیل است که در متون فارسی قرون پیش از مغول "دهقان" به معنی ایرانی و مقابل "ترک" و "تازی" نیز استعمال می شده است .

 

فردوسی به خاطر تعلق به این طبقه از جامعه، از تاریخ ایران وسرگذشت نیاکان خویش آگاهی داشت، به ایران عشق می ورزید، به ذکر افتخارات ملی علاقه داشت. وی از خاندانی صاحب مکنت و ضیاع و عقار بود و به قول نظامی عروضی صاحب چهار مقاله، در دیه باژ «شوکتی تمام داشت و به دخل آن ضیاع از امثال خود بی نیاز بود».

 

ولی این بی نیازی پایدار نماند؛ زیرا او همه سودهای مادی خود را به کناری نهاد و وقتی تاریخ میهن خود و افتخارات گذشته آن را در خطر نیستی و فراموشی یافت زندگی خود را به احیاء تاریخ گذشته مصروف داشت و از بلاغت و فصاحت معجزه آسای خود در این راه یاری گرفت.

 

از تهیدستی نیندیشید، سی سال رنج برد، و به هیچ روی، حتی در مرگ پسرش، از ادامه کار باز نایستاد، تا شاهنامه را با همه ی رونق و شکوه  و جلالش، جاودانه برای ایرانی که می خواست جاودان باشد، باقی می گذارد «که رحمت بر آن تربت پاک باد».

 

فردوسی ظاهراً در ابتدای قتل دقیقی (حدود 367- 369 ه) به نظم داستانهای منفردی از میان داستانهای قدیم ایرانی سرگرم بود، مثل داستان "بیژن و گرازان"، که بعدها آنها را در شاهنامه ی خود گنجانید و گویا این کار را حتی در حین نظم شاهنامه ابومنصوری یا بعد از آن نیز ادامه می داد و داستانهای منفرد دیگری را مانند اخبار رستم، داستان رستم و سهراب، داستان اکوان دیو، داستانهای مأخوذ از سرگذشت بهرام گور، جداگانه به نظم در می آورد .

 

اما تاریخ نظم این داستانها مشخص نیست و تنها بعضی از آنها دارای تاریخ نسبتا روشن و آشکاری است. مثل داستان سیاوش که در حدود سال 387 ه. سروده شده و نظم داستان نخجیر کردن رستم با پهلوانان در شکارگاه افراسیاب که در 389 شروع شد.

 

 

فردوسی,اشعار فردوسی,شعر فردوسی,فردوسی طوسی,بزرگداشت فردوسی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۰۷
فاطمه فاضلی مقدم

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران، مریم نوروزی با اعلام این خبر افزود با مشارکت اداره آموزش و پرورش شهرستان گلبهار 250 نفر از دانش آموزان دبستان های نمونه دولتی ولیعصر و فخر رازی و همچنین پیش دبستانی ولیعصر گلبهار در بخش نقاشی جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت نمودند.
سرپرست اداره کتابخانه های عمومی چناران در ادامه افزود در این برنامه کتابداران کتابخانه سلمان فارسی گلبهار با مراجعه به مدارس اقدام قصه خوانی برای دانش آموزان از کتاب 10 قصه از امام رضا (علیه‌السلام) برای بچه‌ها و با استفاده از تخته هوشمند نمودند.
نوروزی خاطر نشان کرد براساس هماهنگی به عمل آمده با آموزش و پرورش گلبهار سایر مدارس این شهر نیز آمادگی خود را برای برگزاری جشنواره رضوی اعلام کرده اند و پیش بینی می کنیم طی هفته های آینده دو هزار نفر از دانش آموزان در جشنواره رضوی شرکت نمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۱۳
فاطمه فاضلی مقدم


به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران، مریم نوروزی با اعلام این خبر افزود در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهر گلبهار موضوع برگزاری جشنوراه کتابخوانی رضوی در دستور کار قرار گرفت که ضمن مشارکت فعال همه ارگان ها از جمله آموزش و پرورش در اجرای این مسابقه ، به همت موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار مبلغ ده میلیون ریال برای اجرای جشنواره رضوی اختصاص یافت که از محل این اعتبار 3000 برگه مسابقه نقاشی چاپ و 350 نسخه کتب منابع مسابقه برای کتابخانه خریداری شد.
سرپرست اداره کتابخانه های عمومی چناران در ادامه ضمن تقدیر از اعضای شواری فرهنگ عمومی شهر گلبهار به ویژه بخشدار محترم ، جناب آقای مهندس معشوقی و رئیس محترم اداره آموزش و پرورش جناب آقای میرذوالفقاری در اهتمام به توسعه فرهنگ کتابخوانی در شهر گلبهار اظهار امیدواری کرد برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی با استقبال دانش آموزان و شهروندان باعث رونق مطالعه و کتابخوانی در فضای شهرستان چناران بشود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۰۹
فاطمه فاضلی مقدم

پیغمبر (ص) فرمود:

یتنعم امتى فى زمن المهدى (ع) نعمه لم یتنعموا قبلها قطّ یرسل السماء علیهم مدراراً و لا تدع الارض شیئاً من بناتها الاخرجته .

امت من در زمان مهدى چنان در فراخى معیشت به سر برند که هیچگاه پیش از آن ندیده باشند .

آسمان پى در پى برکات خود را براى آنان فرو مى ریزد و زمین آنچه دارد بیرون مى دهد .

تبریک ولادت امام زمان , اس ام اس تبریک ولادت امام زمان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۷:۵۸
صدیقه حسینائی

وجه تسمیه روز اسناد ملی و میراث مکتوب چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی واعظ موسوی با بیان اینکه شیخ کلینی کتاب خود را از منابع غیرمکتوب به صورت مکتوب در آورده است، گفت: کتاب«اصول کافی» از قدیمی‌ترین و ارزشمند‌ترین آثاری است که ما داریم و به همین منظور سالروز ولادت او به عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب نام گذاری شده است.

این استادحوزه علمیه در گفت وگو با دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، به مناسبت بزرگداشت محمد بن یعقوب کلینی، با بیان اینکه چرا ایشان نقش بزرگی را در حفظ و انتقال میراث علمی اهل بیت (ع) به جهانیان داشته است، اظهار کرد: شیخ کلینی ازعلمایی است در قرون اولیه اسلامی پس از غیبت حضور داشتندکه این امر باعث حفظ و نگهداری میراث اهل بیت (ع) شده است. 

وی خاطر نشان کرد: کتاب‌هایی مانند: رجال، رسائل ائمه و تعبیر رویا از جمله آثار شیخ کلینی به شمار می رود و بسیاری از فقها و محدثین معروف شیعه از جمله: هارون بن موسی، احمد بن احمدکاتب کوفی  از شاگردان معروف شیخ کلینی هستند. 

واعظ موسوی در پاسخ به این سوال که چرا کتاب اصول کافی برای محققین و علما مرجع مهمی تلقی می‌شود، افزود: کتاب «اصول کافی» به عصر ائمه(ع) نزدیک است و این امر باعث متفاوت بودن آن می‌شود و سبب می‌شود این کتاب منبع اصلی رشته‌های دیگری از علوم هم قرار بگیرد، زیرا می‌تواند به عنوان یک منبع معتبر مورد استفاده قرار گیرد. منبع http://khorasan.isna.ir
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۶:۰۷
صدیقه حسینائی



--ه‍اش‍م‍ی‌ رف‍س‍ن‍ج‍ان‍ی‌ ک‍ارن‍ام‍ه‌ و خ‍اطرات‌ س‍ال‌ 1359: ان‍ق‍لاب‌ در ب‍ح‍ران‌؛ زی‍رن‍ظر م‍ح‍س‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌، ب‍ه‌اه‍ت‍م‍ام‌ ع‍ب‍اس‌ ب‍ش‍ی‍ری‌، ت‍ه‍ران‌ : دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر م‍ع‍ارف‌ اس‍لام‍ی‌ ، 1384.

در مقدمه کتاب آمده است: «سال ۱۳۵۹ در تاریخ انقلاب اسلامی از سال‌های بسیار مهم و قابل توجه در تحولات بعدی انقلاب، محسوب می‌شود. آغاز به کار مجلس شورای اسلامی، تشکیل دولت شهید رجایی و آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در کنار چالش‌های سیاسی ناشی از اختلافات درونی مسئولان نظام، رویدادهای مربوط به این سال را از سال‌های دیگر ممتازتر ساخته است». در کتاب علاوه بر متن خاطرات و تعدادی از عکس‌ها و اسناد مرتبط، روزشمار وقایع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ نیز درج شده است


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۲۶
فاطمه فاضلی مقدم

نگاهی به زندگانی امام رضا(ع) به عنوان خورشید درخشان اهل بیت(ع)، چراغ راه و سرمایه‌ای برای تمام پیروان و عاشقان آن امام همام در تمام طول تاریخ محسوب می‌شود.
تولید و چاپ کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» مبتنی بر گزارش‌ها و داستان‌هایی کوتاه از زندگی و شیوه رفتاری امام هشتم شیعیان، نوشته مهدی غلامعلی نیز در همین راستا و به همت انتشارات آستان قدس رضوی به انجام رسیده است.
از آنجا که بهترین الگو برای زندگی اسلامی، پیامبر خدا(ص) و پس از ایشان امامان هستند، در این اثر نیز ضمن معرفی و تبیین سبک زندگی رضوی و همچنین همراهی و سیری در سیره زندگی هشتمین حجت خدا، نسبت به شیوه زندگانی خاندان پیامبر(ص) و اهل ایمان معرفت‌افزایی می‌شود.
برای نگارش این کتاب که در قطع وزیری کوتاه و در سال 1393 به چاپ نخست رسیده است، مجموعه‌ای از احادیث ارزشمند امام رضا(ع) در ارتباط با سیره و سبک زندگی رضوی برای اثبات امامت و جایگاه والای ایشان، از کتاب‌های معتبر و متعددی جمع‌آوری شده است.
کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» در هشت بخش مختلف شامل امام-خانواده و ایشان، امام و مردم، امام و حاکمان، امام-خوراک و بهداشت، امام و علم و حکمت، امام و معصومان، امام و عبادت و همچنین امام-دعا و ذکر تدوین شده است و تلاش دارد تا نقشی مؤثر را در سامان دادن به سبک زندگی اهل ایمان داشته باشد و شمیم زندگانی امام رضا(ع) را در بطن خانواده و اجتماع بدمد.
شایان ذکر است، علاقه‌مندان به تهیه کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» و همچنین سایر کتاب‌های به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) می‌توانند به نشانی اینترنتی behnashr.com و یا فروشگاه‌های مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه کنند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۱۹
فاطمه فاضلی مقدم

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی چناران، به مناسبت روز جوان و میلاد با سعادت حضرت علی اکبر(ع)  و به همت دو تن از کتابداران  کتابخانه سلمان فارسی در تاریخ 18 اردیبهشت ماه سال جاری، نشست کتابخوانی با همین موضوع با حضور چندتن از اعضای فعال و فرهنگی کتابخانه برگزار گردید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۱۳
فاطمه فاضلی مقدم

کتاب پدر، عشق و پسر اثری دیگر از سید مهدی شجاعی است که در آن فرازهایی از زندگی حضرت علی‌اکبر بن الحسین علیهما السلام به تصویر کشیده می‌شود. وقایع از زاویه‌ی اول شخص و از زبان اسب آن حضرت «عقاب» روایت می‌شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی‌مرّه مادر گرامی حضرت علی‌اکبر (ع) است. فصول کتاب با عنوان «مجلس» نامگذاری شده و داستان متشکل از ده است که در هر مجلس، عقاب با زبانی عاطفی و دلنشین، صحنه‌ای از زندگی حضرت علی‌اکبر(ع) را روایت می‌کند و مجالس پایانی، به شهادت حضرتش در کربلا اختصاص دارد. گفتنی است که هر برش از زندگی حضرت که در مجالس ده‌گانه نمایانده می‌شود، در انتهای هر مجلس به گونه‌ای به واقعه‌ی کربلا مربوط و منتسب می‌شود و بدین ترتیب، تمام مجالس رنگ عاشورایی خود را حفظ می‌کند. داستان از چگونگی رسیدن عقاب به حضرت علی‌اکبر شروع می‌شود و مجلس دوم تصویری از ولادت آن حضرت ارائه می‌دهد. مجالس بعدی به ماجراهای پیشنهاد امان از سوی سپاه عمر سعد به حضرت، سقایت ایشان برای اهل خیام قبل از حضرت عباس، صحنه‌های پوشاندن لباس رزم و راهی کردنشان به میدان توسط امام و … در انتهای کتاب، منابعی که نکات تاریخی از آنها استخراج و در متن داستان پرورانده شده، آمده است. در این کتاب می‌خوانیم: عجیب بود رابطه میان این پدر و پسر. من گمان نمی‌کنم در تمام عالم، میان یک پدر و پسر، این همه تعلق، این همه عشق، این همه انس و این همه ارادت حاکم باشد. من همیشه مبهوت این رابطه‌ام. گاهی احساس می‌کردم که رابطه‌ی حسین با علی‌اکبر فقط رابطه‌ی یک پدر و پسر نیست؛ رابطه‌ی یک باغبان با زیباترین گل آفرینش است، رابطه‌ی عاشق و معشوق است، رابطه‌ی دو انیس و همدل جدایی‌ناپذیر است. احساس می‌کردم رابطه‌ی علی‌اکبر با حسین، فقط رابطه‌ی یک پسر با پدر نیست؛ رابطه‌ی مأموم و امام است، رابطه‌ی مردید و مراد است، رابطه‌ی عاشق و معشوق است، رابطه‌ی محبّ و محبوب است و اگر کفر نبود می‌گفتم رابطه‌ی عابد و معبود است.

برای دانلود کتاب صوتی پدر عشق پسر می توانید به اینجا مراجعه کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۷:۵۹
فاطمه فاضلی مقدم

معارفه سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران

جلسه معارفه سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران در حضور فرماندار و مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی برگزار شد .
در ابتدای این جلسه اکبری مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی بابت انجام امور مربوط به انتخابات به فرماندار خداقوتی عرض نمود . وی سپس از زحمات سید مسعود موسوی رئیس اسبق اداره کتابخانه های شهرستان چناران تشکر و برای سرپرست جدید سرکار خانم نوروزی آرزوی موفقیت کرد . اکبری همچنین از حضور فعال پرویزیان در جلسات انجمن عمومی کتابخانه های شهرستان قدردانی نمود  و برخی مشکلات اداره کتابخانه های عمومی شهرستان را با فرماندار در میان گذاشت و از وی خواست در حل آنها ادراه کل را همراهی و یاری نماید .
سپس فرماندار ضمن عرض خیر مقدم به مدیر کل کتابخانه های عمومی استان و هیات همراه ، به اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه اشاره کرد و افزود : توسعه فرهنگی مقدم بر تمامی توسعه ها از جمله اقتصادی است ، و ترویج فرهنگ مطالعه می تواند به این مهم کمک شایانی نماید . وی همچنین قول مساعد داد در رفع مشکلات این اداره تمام تلاش خود را به کار گیرد .
در خاتمه پرویزیان نیز برای موسوی رئیس سابق ادراه کتابخانه های عمومی بابت تلاشها و زحمات قدردانی و برای سرپرست جدید این اداره آرزوی توفیق در ادای هرچه بهتر وظیفه محوله نمود .


تنظیم: مهدوی نسب
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۳۱
صدیقه حسینائی