کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

این وبلاگ برای معرفی کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار در فضای مجازی و ارتباط با اعضای کتابخانه و همه دوستداران کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است.
شرایط عضویت:
ارائه کارت ملی
یک قطعه عکس جدید
پرداخت مبلغ حق عضویت سالانه (8000 تومان)
پرکردن فرم عضویت
نشانی:
گلبهار-میدان غدیر-غدیر 1-طبقه تحتانی مسجد حضرت زین العابدین(ع)
تلفن: 38323239- 051
ساعت کاری کتابخانه در نیمه اول سال: شنبه تا 5شنبه 8 صبح الی19
ساعت کاری کتابخانه نیمه دوم سال:شنبه تا 5شنبه 7:30صبح الی 18
ساعت کاری روز 5شنبه کتابخانه از 8 صبح الی 13 می باشد.

بایگانی

۱۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

روز قدس آخرین جمعه ماه رمضان است که در آن علیه رژیم صهیونیستی اسرائیل و اشغال فلسطین راهپیمایی  اعتراض آمیزی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. در بعضی کشورها به خاطر عدم مجوز پلیس برای روز جمعه، راهپیمایی در روز دیگری انجام شده یا فقط امکان برگزاری همایش‌هایی به این منظور داده می‌شود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ارتباط با اسرائیل قطع و سفارت آن در ایران در اختیار فلسطینی‌ها قرار گرفت. با شروع دور تازه‌ای از حملات اسرائیل به جنوب لبنان، امام خمینی روز ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۸ مصادف با ۱۳رمضان ۱۳۹۹ با صدور پیامی، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانۀ خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانۀ ایشان را بمباران می‌کند.

من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می‌تواند تعیین کنندۀ سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. 

تنظیم: مهدوی نسب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۶ ، ۰۸:۰۵
صدیقه حسینائی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۷:۵۳
صدیقه حسینائی

شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر به باور مسلمانان، شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست. قرآن در سوره‌های قدر و دخان از این شب سخن گفته است. در قرآن و روایات ارزش شب قدر بیشتر از هزار ماه دانسته شده است. این شب بافضیلت‌ترین شبِ سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه می‌کنند.

زمان دقیق شب قدر، روشن نیست، ولی بر اساس بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده است و به احتمال زیاد یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و یا ۲۳ این ماه است. شیعیان بر شب ۲۳ رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ رمضان تاکید بیشتری دارند.

                              فرصت شب قدر را غنیمت بدانیم

شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.
 در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد. آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک‌تر شویم؟
 دعاهای شبهای رمضان مجموعه‌ای است روشنی‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌های آن‌ها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آیند. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح‌شده در دعاها گام برداریم.

تنظیم: مهدوی نسب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۰۰
صدیقه حسینائی

شرکت 19 نفر از دانش آموزان روستای شلنگرد از توابع محسن آباد سلوگرد

 در جشنواره کتابخوانی رضوی (خرداد 1396)   



در پایان لازم است از زحمات سرکار خانم جبار، مدیر مدرسه مولوی واقع در روستای شلنگرد که نهایت همکاری را در اجرای جشنواره کتابخوانی رضوی داشته اند، تشکر کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۳۵
صدیقه حسینائی

برنده ی جایزه پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز در سال۲۰۱۳،

بهترین کتاب کودکان سایت آمازون در سال۲۰۱۳،

نامزد نهایی جایزه ی۲۰۱۳

کتاب کودک و نوجوان: روزی که مدادشمعی ها دست از کار کشیدند

گروه سنی:الف،ب(۳تا۹سال)،

خلاصه کتاب:ماجرا از زمانی آغاز شد که دانکن به سراغ جعبه مداد شمعی هایش رفت و نامه های اعتراض امیز آن ها را پیدا کرد. بعضی ها از اینکه زیاد مورد استفاده قرار می گرفتند، گله داشتند و بعضی دیگر از کم توجهی! یکی از اینکه دیگران فکر می کردند او رنگ دخترانه ای است شکایت می کرد و دیگری از اختلاف نظر بین دوستانش! دانکن پس از خواندن نامه ها تصمیم می گیرد کمی قراردادها را به هم بزند و از رنگ های نامتعارف استفاده کند در نتیجه نقاشی خلاقانه ای می کشد و ازسوی آموزگارش تشویق می شود.

نویسنده با بکارگیری تصویرگری خلاقانه جفرز، در قالب ١٢ نامه به شکل هوشمندانه ای با کودکان ارتباط برقرار می کند و در پایان در قالب یک نقاشی خلاقانه راهکاری قابل تامل ارائه میدهد.
جسارت در بیان نظریات و احساسات، گفت و گو برای حل مشکل، ارائه راهکار جمعی و خلاقیت درس هایی است که این کتاب برای مخاطب خود دارد. این داستان همچنین کودکان را به نوشتن تشویق می کند.

از علاقه مندان به مطالعه ی این کتاب موجود در کتابخانه سلمان فارسی گلبهار، دعوت به عمل می آید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۵۹
صدیقه حسینائی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۴۲
صدیقه حسینائی

اولین مشت به قلم میرشمس الدین فلاح هاشمی نسب از سری کتابهای مجموعه روزهای انقلاب می باشد که توسط انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری به چاپ رسیده است.
در این کتاب تلاش شده تا در قالب داستانی چگونگی تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی تا لغو آن لایحه را به تصویر بکشد. ماجرای این داستان بین دانش آموزان  یک مدرسه دنبال می شود که قرار است در ایام دهه فجر تئاتری با موضوع انجمنهای ایالتی و ولایتی اجرا کنند و برای تحقیق در این زمینه به سراغ کتابفروشی پدر یکی از دانش آموزان و روحانی مسجد محله شان می روند و به تدریج وارد فضای تاریخی سال 1341 شده و اینگونه با نخستین مبارزه امام خمینی پس از رحلت آیت الله بروجردی آشنا می شوند.


شخصیت اول داستان نوجوانی است که قرار است قضیه انجمن‌های ایالتی و ولایتی را به صورت تئاتر در مدرسه اجرا کند. همچنین راوی داستان سوم شخص است که سعی کرده‌ام زاویه دید داستان را برای آن‌که در گذشته اتفاق افتاده، مخاطب بتواند راحت‌تر با داستان ارتباط برقرار کند دانای کل انتخاب کرده‌ام.
قسمتی از زوایا و وقایع سال 1341 در این داستان که بر اساس مستندات تاریخی تنظیم شده؛ اینگونه روایت شده است: 
...اولین کاری که علم کرد، راه انداختن همین بحث انجمن های ایالتی و ولایتی بود که موضوع شما  هست.
آقای مدرسی پس از اشاره به من و چند تا دیگر از بچه های تئاتر ادامه داد: 
در  قانون اساسی سال 1285 هجری شمسی قید شده بود که کسانی که قراره نماینده ی مجلس ملی یا سنا شوند، باید به دین اسلام اعتقاد داشته باشند و هنگام سوگند خوردن، به قرآن مجید سوگند یاد کنند. در قانون اساسی ذکر شده بود که بانوان از انتخاب کردن و انتخاب شدن محروم اند. این چیزی بود که در قانون اساسی آن دوران آمده بود. این جور نبود که علمای اسلام تعصب بی خودی روی این موضوع داشته باشند... در حالیکه مجلس شورای ملی و مجلس سنا تعطیل بودند، علم در جلسه ی دولت تصویب کرد که کلمه ی اسلام از بخش سوگند انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان حذف شود، و انتخاب شوندگان نیز می توانند به هر کتاب آسمانی سوگند بخورند.
صحبت که به این جا رسید، دستم را بلند کردم و گفتم:
آقا ببخشید... این که هر نماینده ای به دین خودش قسم می خورد، مگر چه مشکلی به وجود می اومد؟!
آقای مدرسی مشتش را نزدیک دهان برد و سینه اش را صاف کرد و گفت: 
ایران، یک کشور اسلامیه... دین رسمی این کشور هم اسلامه... از نظر امام، این کار، مقدمه ی اجرای برنامه های ضد اسلامی دولت بود. امام معتقد بود که این عمل، راه رو برای مشارکت بیشتر بهاییان در کارهای سیاسی باز می کنه. عقیده داشتند که بهاییان، عمال صهیونیست ها هستند. از نشست و برخاست های محرمانه شون مطلع بودند. لذا امام بلافاصله علمای طراز اول قم از جمله آیت الله گلپایگانی، آیت الله مرعشی نجفی و آیت الله شریعتمداری را به منزل آقازاده ی مرحوم حائری دعوت می کنند و در این مورد با آن ها مشورت می کنند. امام در این جلسه به نکات حساسی اشاره می کنند که تا آن روز هیچ یک از علمای اسلام بدین روشنی و نازک بینی به آن ها توجه نکرده بود. خیالم را پرواز می دهم به سال 1341 و در گوشه ای از همان اتاق می نشینم. امام با صورتی برافروخته به مهمانان نگاهی می اندازد. چند لحظه ای از تعارفات معمول گذشته است.
امام برایشان دورنمای سیاه و وحشت بار آتیه ی اسلام و ملت ایران را ترسیم می کند و از نقشه های خان ومان سوز رژیم شاه و ماموریت او در نگهبانی از منافع استعمار در ایران می گوید؛ ماموریتی که نابودی اسلام وملت مسلمان را در پی دارد؛ از توطئه هایی می گوید که در پشت پرده ضد اسلام و مبانی قرآن در دست اجراست...
چنان با خشم و جدیت سخن می گوید که کسی از حاضران سخنی نمی گویند. آقایان علما، ساکت چشم به امام دوخته اند و سراپا گوش اند. امام می گوید اگر دیر بجنبیم، محکوم به فنا شده، اسلام و ملت مسلمان و کشورهای اسلامی در معرض سقوط و زوال قرار می گیرند. اگر دیر بجنبیم، در پیشگاه قرآن و پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله مواخذه خواهیم شد. همه ی ما مسئول خواهیم بود...
بعد از سخنان امام، کاغذی آورده می شود و نکاتی را که علما برآن اتفاق نظر دارند، روی کاغذ می نویسند:
طی تلگرافی به شاه، مخالفت علمای اسلام با مفاد تصویب نامه ی مزبور اعلام شده، لغو فوری آن در خواست شود. 
صدای مردم کم و بیش به گوش می رسید. صدای همهمه ی مردم، فضارا فرا گرفته. امروز، روز اول شروع درس حوزه است؛ 11 آذر 1341... غائله ی انجمن های ایالتی و ولایتی تمام شده و مردم جمع شده اند تا ببینند رهبرشان چه می گوید. از طرف چند روحانی مردم دعوت به سکوت می شوند... نزدیک است دنده هایم خرد شوند. امام خمینی نام خداوند را بر زبان جاری می کنند و میگویند... 
من در شبی که بنا بود فردای آن در مسجد سید عزیزالله برای تنبه دولتی ها دعا کنند، خبرم شد که دولت بنا دارد مقاومت و سرسختی از خود نشان دهد. دیدم در این صورت، علما تکلیف دیگری دارند. من تصمیم آخر را ضمن ابتهال به خداوند متعال گرفتم و به هیچ کس هم نگفتم. خداوند بر دولت و شاه و ملت منت گذاشت. اگر خدای نکرده جسارتی به علمای تهران شده بود، من یک تصمیم خطرناکی گرفته بودم؛ ولی دولت بعد از نیمه شب بیدار شد و متوجه شد که در برابر نیرو و قوای مردم نمی توان مقاومت کرد و در همان شب از علمای بزرگ تهران کاغذ گرفت برای این که این غائله خاموش شود و برای علمای قم هم تلگراف زد و لغو تصویب نامه را اعلام داشت؛ لیکن خوف این بود که در این کار هم حیله ای باشد. تا این که تا دیروز به دنبال مذاکرات زیاد بین این جا و تهران، در جراید، خبر لغو آن را منعکس ساختند و ما فعلاٌ موضوع را پایان یافته تلقی می کنیم و بحمدالله چنین ماجرایی که با قیام بزرگ ملتی توام بود، بدون جنگ و نزاع و بدون ریختن یک قطره خون خاتمه یافت.
در یک قیام محدود و جنگ موضعی گاهی چندنفر کشته می شوند، پنجاه نفر زخمی می گردند، غیرقابل تصور است که در یک قیام بیست میلیونی، از دماغ کسی خون نچکد. دولت نمی داند که چه کسی حافظ این گونه امور بود. بیایند ببینند کاغذهایی که آمده و افرادی که آمدند با ما تماس گرفتند، چه نوشتند و چه گفتند. افرادی با چشم های گریان پیش ما آمدند و گفتند شما دستور بدهید، همان حیات روحی را تامین بدهید ببینید چه می شود؟!اگر کلمه ای صادر شده بود، انفجار ظاهر می شد...
کلمه ها و تصاویر مدام در برابر دیدگانم می آمدند و می رفتند و مرا با خود می بردند تا سال های دور که بیش از پنجاه سال از آن می گذشت...
اولین مشت در 144 صفحه با شمارگان 2500 نسخه در سال 1393 منتشر و روانه بازار گردیده است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۴۰
فاطمه فاضلی مقدم
کتاب امام‌خمینی، تنها گزینه نوشته دکتر فتحی شقاقی با ترجمه سیدهادی خسروشاهی است که توسط انتشارات اطلاعات منتشر شده است.

این کتاب در واقع شامل سه اثر از شهید دکتر فتحی شقاقی است:

1) امام خمینی، تنها گزینه: در این اثر به اجمال درباره تاریخ معاصر ایران و اندیشه تشیع بحث‌هایی مطرح می‌شود که برای خواننده عرب و بویژه نسل جوان مسلمان آن، آگاهی از آنها، اهمیت خاصی دارد... و پس از مقدماتی از تاریخ ایران و چگونگی سلطه و نفوذ استعمار و ایادی آن، سرانجام مؤلف شهید در جمع‌بندی نهایی به این نتیجه رسیده است که راه‌حل اسلامی و آلترناتیو واقعی در قبال دشمن مشترک مسلمانان، امام خمینی و روش مردم‌گرای ایشان است.

2) شیعه و سنی، غوغای ساختگی: در این رساله، شهید شقاقی از توطئه و برنامه دشمنان اسلام و غرب و عده‌ای از جاهلان برای ایجاد تفرقه و فاصله و اختلاف بین شیعه و سنی و فعالیتهای تبلیغاتی گسترده آنان در این خصوص، سخن می‌گوید.

3) مرکزیت مسئله فلسطین: مسئله فلسطین یکی از اصلی‌ترین مسائل جهان اسلام، بلکه مهمترین مسئله دنیای اسلام است. شهید شقاقی در رساله سوم به این موضوع و اهمیت آن برای مسلمانان پرداخته است.

مطالعه این کتاب، نوع اندیشه رهبری سازمان جهاد اسلامی را درباره ایران، شیعه و سنی و مسئله فلسطین بخوبی نشان می‌دهد.

کتاب امام‌خمینی، تنها گزینه در قطع وزیری و در 328 صفحه می‌باشد که چاپ دوم آن به قیمت 1600 تومان روانه بازار کتاب شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۶ ، ۰۴:۰۲
فاطمه فاضلی مقدم

پایگاه پژوهشی تحلیلی راهبردی به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی بسته مطالعاتی امام خمینی (ره) بسته ای  با پیشنهاد 10 کتاب درباره امام خمینی را که به پیشنهاد اساتید و کارشناسان انتخاب شده معرفی کرده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۶ ، ۰۳:۵۸
فاطمه فاضلی مقدم

ضمن تسلیت ارتحال بنیان گذار انقلاب اسلامی به تمامی شیعیان جهان به اطلاع می رساند به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی رحمه الله در کتابخانه سلمان فارسی گلبهار نمایشگاهی از کتب موجود در ارتباط با امام خمینی و آثار ایشان برپا گرردیده است.

تنظیم: مهدوی نسب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۱۱
صدیقه حسینائی