کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

این وبلاگ برای معرفی کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار در فضای مجازی و ارتباط با اعضای کتابخانه و همه دوستداران کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است.
شرایط عضویت:
ارائه کارت ملی
یک قطعه عکس جدید
پرداخت مبلغ حق عضویت سالانه (8000 تومان)
پرکردن فرم عضویت
نشانی:
گلبهار-میدان غدیر-غدیر 1-طبقه تحتانی مسجد حضرت زین العابدین(ع)
تلفن: 38323239- 051
ساعت کاری کتابخانه در نیمه اول سال: شنبه تا 5شنبه 8 صبح الی19
ساعت کاری کتابخانه نیمه دوم سال:شنبه تا 5شنبه 7:30صبح الی 18
ساعت کاری روز 5شنبه کتابخانه از 8 صبح الی 13 می باشد.

بایگانی

۱۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

اولین نشست کتابخوان کتابخانه ای شهر گلمکان در محل کتابخانه عمومی شهید حسینی برگزار شد

اولین نشست کتابخوان کتابخانه ای شهر گلمکان با حضور علاقه مندان حوزه کتاب و کتابخوانی و فرهیختگان و شعرای شهر گلمکان در محل کتابخانه شهید سید یحیی حسینی برگزار گردید. سیدمسعود موسوی رییس اداره کتابخانه های عمومی چناران با اعلام این خبر افزود: در این نشست 7 نفر از جمله آقای هاشم ناصری شاعر گلمکانی، آقای عبدالله انصاری شاعر و نویسنده شهر گلمکان، آقای لوء لوء از فرهنگیان شهر، دو تن از شاعران جوان عضو کتابخانه، یک نفر از اعضای فعال و خانم تکتم مهدوی نسب مسئول کتابخانه شهید حسینی هریک به مدت 7 تا 10 دقیقه به معرفی یک کتاب پرداختند.

شرح کتب معرفی شده بدین صورت است:

1-«دیوان عماد خراسانی» سروده عمادالدین برقعی/ارائه توسط هاشم ناصری گلمکانی(شاعر شهر گلمکان)

شاعر این دیوان عمادالدین برقعی از اهالی روستای کاهو در نزدیکی شهر گلمکان است که زندگی پر فراز و نشیبی داشته است.غزل  های این شاعر معاصر از صلابت و اصالت خاصی برخوردار است. وی در اشعار خود از سعدی بسیار پیروی کرده است. نکته مهم در غزل های عماد تجلی دردها و سرخوردگی هایی است که او در زندگی با آنها روبرو بوده است. نمونه ای از شعر او:

دوستت دارم و دانم که تویی دشمن جانم       از چه با دشمن جانم شده ام دوست ندانم

2-کتاب« دا» خاطرات سیده زهرا حسینی به اهتمام سیده اعظم حسینی/ ارائه توسط جواد لوءلوء از فرهنگیان گلمکان و عضو کتابخانه.

کتاب دا داستان زندگی یکی از رزمندگان زن دفاع مقدس است که از قبل از جنگ شروع شده و در طول تاریخ معاصر ایران به پیش میرود. این کتاب حاصل هزارساعت مصاحبه با خانم حسینی است و سیر داستانی بسیار شیرینی دارد که به گفته ارائه دهنده با خواندن اولین صفحه حتما تمایل پیدا میکنید تمام 830 صفحه این کتاب را بخوانید. دا در گویش محلی کردان به معنی مادر است و نویسنده با این انتخاب، مقام و رنج های مادران ایرانی را بازگو می کند. خانم حسینی از نوجوانی خود میگوید که اولین کاری که درجنگ به عهده گرفت غسل دادن پیکر شهیدان بوده تا زمانی که اسلحه به دست میگیرد و مستقیم به جنگ با دشمن می پردازد.

3-کتاب «گلستان سعدی»/ ارائه توسط عبدالله انصاری شاعر و نویسنده گلمکانی.

شروع زندگی سعدی اول قرن هفتم بوده است. گلستان سعدی ارکان و چارچوب زبان فارسی را در خود دارد. این کتاب مجمعه ای از حکایات و داستانهاییست که همه پند آموز و راهنمای شیوه زنگی است. این کتاب در 8 باب با موضوعاتی چون سیرت پادشاهان، اخلاق درویشان، فضیلت قناعت، فوائد خاموشی و ... تدوین شده است. ردپای حکایات گلستان را گاهی در آثار بزرگان و قدمای غرب نیز میتوان دید و این نشان از عظمت گلستان در گذشته است.

4-کتاب«پا به پای آفتاب» گردآوری و تدوین امیررضا ستوده/ ارائه توسط فاطمه گلمکانی عضو فعال کتابخانه شهید حسینی.

ویرایش دوم این کتاب در 6 جلد در سال 1381 به چاپ رسیده است. تدوین کتاب بر اساس دیدگاه نزدیکان و یاران امام انجام گرفته است و به بخشهایی چون خاطرات اهل بیت و بستگان، اعضای دفتر و کارکنان بیت، یاران شاگردان و دوستان، خاطرات پراکنده، خاطرات گروه پزشکی و حکایت همچنان باقیست، تقسیم شده است. کتاب فوق مجموعه ای است بر اساس واقعیات زندگی امام و مفید برای شناخت سیره عملی و نظری رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران.

5-کتاب «ایما» اشعار سجاد سامانی/ ارائه توسط حامد فرد( شاعر جوان و عضو کتابخانه)

مجموعه ایما دارای 42 غزل است که در 85 صفحه در سال 94 به چاپ رسیده است. در این کتاب رگه هایی از سبک هندی بیشتر به چشم میخورد. در عین حالی که شاعر سعی داشته از همه دریاهای شعری کوزه ای بردارد. شاعر مجموعه، خود اظهار میدارد غزلهایم در ظاهر عاشقانه است اما از قرآن و نهج البلاغه بسیار استفاده برده ام. سجاد سامانی می گوید من سعی کرده ام در شعرم نگاهی به شاعران دیگر داشته باشم اما شاعر باید خودش باشد و زبان خودش را داشته باشد.

6-کتاب «سرزمین جاوید»گردآوری و ترجمه ذبیح الله منصوری/ ارائه توسط حسین گلمکانی(عضو کتابخانه و شاعر جوان)

کتابی است در تاریخ سرزمین ایران و به صورت داستانی با بیان شیرین مطالب مستند. قسمت ابتدایی آن که با افسانه همراه است وضع زنگی ایرانیان را توضیح میدهد. از دوران پیشدادیان و کیانیان شروع شده و تا هخامنشیان پیش میرود. از دوره اشکانی به دلیل کمبود مدارک و مستندات به سرعت میگذرد و به پارت ها و ساسانیان میرسد. از ویژگیهای بارز کتاب آوردن اسناد و روایات مختلف در مورد یک موضوع است. نکته جالب دیگر تطبیق اسامی کتاب با اسامی شاهنامه است.

7-کتاب«عاشق شو» نوشته علیرضا برازش/ ارائه توسط تکتم مهدوی نسب(مسئول کتابخانه شهید سید یحیی حسینی گلمکان)

این کتاب اثری مستند به گفتار و سخنان بزرگان دین و اخلاق و ادب است که به بیان نویسنده، راهنمایی برای عاشق شدن و دست یافتن به مقصود و هدف خلقت می باشد.

کتاب حاضر در پنج  فصل با عناوین؛ «شناخت محبت»، «ارزش و فضیلت دوست داشتن خدا»، «مقدمات نیل به مقام محبت»، «حفظ و تقویت محبت، «پی آمدها و ثمرات محبت» تنظیم شده است.

 انسانها در پرستش و عبادت خداوند سه گروهند: گروهی که خداوند را از روی ترس می پرستند که این پرستش بردگان است، گروهی که خدا را به خاطر دستیابی به بهشت می پرستند که این پرستش مزدوران است و گروهی که خداوند را به خاطر عشق و محبتی که نسبت به او دارند پرستش می کنند که این عبادت آزادگان است و از آن تعبیر به عبادت عاشقانه شده است، عبادتی که یک پر خردل از آن از هفتاد سال عبادت غیر عاشقانه بهتر و برتر است . برازش درباره محتوای کتاب خود اظهار می‌دارد که «عاشق شو» کتابی است که در آن تلاش شده است سطر به سطر و کلمه به کلمه‌اش، مستند به گفتار بزرگان دین و اخلاق و ادب باشد و این امر را خوانندگان با یک نگاه به حجم پاورقی‌ها و منابع و ماخذ درمی‌یابند.

گفتنی است که کتابخوان، عنوان نشست هایی است که به منظور به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می گردد. این جلسه در فضایی صمیمی تلاش دارد تجربیات مطالعاتی افراد کتابخوان را برای سایر علاقمندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک گذارد.در سال 95 که از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به نام سال خواندن نامیده شده، محوریت اصلی برگزاری نشست های کتابخوان، کتابخانه های عمومی می باشند و لذا از آن به عنوان ((نشست های کتابخوان کتابخانه ای)) یاد می شود.

  

  

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۱
فاطمه فاضلی مقدم

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جشنواره کتابخوانی رضوی هرساله به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه‌(س) و هم‌زمان با دهه کرامت، توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جشنواره اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با حضرت امام رضا(ع) و شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر مرتبط با فرهنگ رضوی است؛ مسابقه کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) می‌باشد.

ارائه 3 عنوان کتاب متناسب با گروه‌های مختلف سنی در جشنواره کتابخوانی رضوی

                

فایل PDF کتاب «دوست مهربان کبوترها»    فایل PDFکتاب امام علی ابن موسی الرضا  فایل PDF اعترافات غلامان

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها درباره تفاوت برگزاری ششمین دور از مسابقات کتابخوانی رضوی با سال‌های گذشته، تصریح کرد: نخستین ویژگی جشنواره این است که برخلاف سال‌های گذشته که تنها یک کتاب برای مسابقه معرفی می‌شد، امسال پس از بررسی‌های انجام شده، سه عنوان کتاب برای گروه‌های مختلف سنی انتخاب شد، تا تمامی افراد بتوانند با توجه به سن و توانمندی خود در مسابقه شرکت کنند. این آثار عبارت است از: کتاب «دوست مهربان کبوترها»، نوشته مجید محمدی، انتشارات بوستان کتاب (ویژه کودکان)؛ کتاب «اعترافات غلامان»، نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (ویژه نوجوانان)؛ کتاب «امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) » تألیف و انتشار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی(برای جوانان و بزرگسالان).

کتاب‌ها و سؤالات این مسابقه از طریق کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و فایل PDF آنها نیز از طریق پرتال نهاد به آدرس www.mashadpl.ir و www.iranpl.ir  در دسترس است؛ با کلیک روی تصویر زیر

علاقمندان شرکت در این مسابقه می‌توانند تا تاریخ 20 تیرماه 1395، پاسخنامه را به نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی تحویل و یا به نشانی الکترونیک razavi@iranplir ارسال کنند. لذا امکان شرکت در این مسابقه برای همه فارسی‌زبانان و مریدان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(علیه السلام) در سایر کشورها نیز فراهم است؛ آیین اختتامیه این جشنواره و معرفی برگزیدگان همزمان با دهه کرامت برگزار خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۵۷
فاطمه فاضلی مقدم

نشست آقای موسوی رییس اداره کتابخانه های عمومی چناران با خانم ها احوال و نیکنام و آقای حیدری کتابداران کتابخانه عمومی مشارکتی شهدای دولت آباد و آقای جهانگرد عضو محترم شورای اسلامی روستای دولت آباد


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۵ ، ۰۸:۴۳
مریم نوروزی


مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد: ارسال بسته ویژه کتاب به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان

علی رمضانی از آغاز ارسال بسته کتاب اهدایی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان به مناسبت روز «ادبیات کودک و نوجوان» به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی رمضانی مدیرکل منابع نهاد با اشاره به نزدیک شدن هجدهم تیرماه روز ادبیات کودکان و نوجوانان اظهار داشت: بسته کتاب ویژه‌ کودک و نوجوان، شامل 750 عنوان در 123000 نسخه که از سوی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان به نهاد اهداء شده بود جهت استفاده به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور می‌شوند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۵ ، ۰۸:۳۶
مریم نوروزی

علاقه مندان به شرکت در ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی میتوانند جهت تهیه کتاب و برگه سوالات مسابقه ، مربوط به گروه سنی خود به کتابخانه سلمان فارسی گلبهارمراجعه نمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۵ ، ۰۸:۲۰
مریم نوروزی

اطلاعیه مهم: ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، به اطلاع می‌رساند برابر موافقت به عمل آمده، جرایم دیرکرد کلیه اعضاء کتابخانه‌های عمومی که نسبت به بازگرداندن منابع کتابخانه تا پایان ماه مبارک رمضان اقدام نمایند، مورد بخشودگی قرار ‌می‌گیرد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۲
مریم نوروزی

سرکشی آقای محمد افضلی معاون اداره کتابخانه های عمومی چناران از کتابخانه مشارکتی شهدای دولت آباد و آموزش کتابداران این کتابخانه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۵ ، ۱۳:۵۹
مریم نوروزی

جملات زیبا گیله مرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۹۵ ، ۱۹:۴۰
مریم نوروزی

نشست کتاب‌خوان تخصصی «امام و انقلاب اسلامی» برگزار می‌شود

با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی نشست کتاب‌خوان تخصصی «امام و انقلاب اسلامی»، با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست کتاب‌خوان تخصصی با عنوان «امام و انقلاب اسلامی» همزمان با ایام گرامیداشت بیست و هفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و سالروز یوم الله 15 خرداد 42، روز دوشنبه هفدهم خرداد از ساعت 14 الی 16 با حضور حجت الاسلام دکتر مهدوی‌زادگان، دکتر فوزی و دکتر قنبرلو، توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی در تالار اندیشه این پژوهشگاه برگزار می‌شود.

نشست‌های تخصصی کتاب‌خوان از سلسله نشست‌هایی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال 1395 به‌عنوان «سال خواندن» با هدف اشاعه آگاهی‌های تخصصی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در موضوعات مختلف برگزار می‌کند. پیش از این نشست‌های تخصصی کتاب‌خوان در موضوعاتی همچون «شعر» و «اقتصاد مقاومتی» برگزار شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۹۵ ، ۱۹:۰۹
مریم نوروزی

امام خمینى هـدفها و آرمانها و هـر آنچه را که مـى بایــست ابـلاغ کنـد ، گفته بـود و در عمـل نیز تـمام هستیـش را بـراى تحقق هـمان هـدفها بـکار گرفته بـود. اینک در آستـانه نیمه خـرداد سـال 1368 خـود را آماده ملاقات عزیزى مى کرد که تمام عمرش را براى جلب رضاى او صرف کرده بـود و قامتش جز در بـرابـر او ، در مـقابل هیچ قدرتى خـم نشده ، و چشـمانش جز براى او گریه نکرده بـود. سروده هاى عارفانه اش همه حاکى از درد فـراق و بیان عطـش لحظه وصال محبوب بـود. و اینک ایـن لحظه شکـوهمنـد بـراى او ، و جانــکاه و تحمل ناپذیر بـراى پیروانـش ، فـرا مـى رسید. او خـود در وصیتنامه اش نـوشـته است : با دلى آرام و قلبـى مطمئن و روحى شاد و ضمیرى امیدوار به فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سـوى جایگاه ابــدى سفر مى کنـم و به دعاى خیر شما احتیاج مبرم دارم و از خداى رحمن و رحیـم مى خـواهـم که عذرم را در کوتاهى خدمت و قصـور و تقصیر بپذیـرد و از مـلت امـیدوارم که عذرم را در کـوتاهى ها و قصـور و تقصیـرها بـپذیـرنـد و بـا قــدرت و تصمیـم و اراده بــه پیش بروند.
شگفت آنکه امام خمینـى در یکـى از غزلیاتـش که چنـد سال قبل از رحلت سروده است :

       سالها مى گذرد حادثه ها مى آید        انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۹۵ ، ۱۹:۰۰
مریم نوروزی