کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

این وبلاگ برای معرفی کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار در فضای مجازی و ارتباط با اعضای کتابخانه و همه دوستداران کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است.
شرایط عضویت:
ارائه کارت ملی
یک قطعه عکس جدید
پرداخت مبلغ حق عضویت سالانه (8000 تومان)
پرکردن فرم عضویت
نشانی:
گلبهار-میدان غدیر-غدیر 1-طبقه تحتانی مسجد حضرت زین العابدین(ع)
تلفن: 38323239- 051
ساعت کاری کتابخانه در نیمه اول سال: شنبه تا 5شنبه 8 صبح الی19
ساعت کاری کتابخانه نیمه دوم سال:شنبه تا 5شنبه 7:30صبح الی 18
ساعت کاری روز 5شنبه کتابخانه از 8 صبح الی 13 می باشد.

بایگانی

۳۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

زندگینامه سعدی شیرازی

سعدی در شیراز مرکز فارس در حوالی سال  563 دیده به جهان گشود و نام او رامصلح الدین یا به قولی مشرف الدین عبد الله گذاشتند


سعدی در نظامیه بغداد تحصیل کرد. دانشجویان دانشگاه نظامیه عبارت بودند از مفسران، محدثان، وعاظ، حکام و مذکران.

 

شیخ پس از اتمام تحصیل به سیر و سیاحت پرداخت و در مجالس، وعظ می گفت و مردم را به سوی دین و اخلاق هدایت می کرد.

 

به طوری که از آثار سعدی بر می آید ومعاصرینش هم می نویسند در لغت، صرف و نحو، کلام، منطق، حکمت الهی، و حکمت عملی، (عالم الاجتماع و سیاست مدن) مهارت داشت. مخصوصاً او در حکمت از تمام آثارش پیداست.

 

کتاب بوستان نه فقط حاوی مطالب اخلاقی و حکمتی است، بلکه استادی شیخ را در علم  الاجتماع نشان می دهد. تبحر وی در زبان عربی و فارسی و ذوق لطیف و طبع و قادش او را برانگیخت تا شیرین ترین آثار فارسی را در نظم و نثر از خود به جای گذارد.

 

سعدی در ابتدا همان سبک متداول زمان خویش را در نویسندگی در پیش گرفت. بعد به سبک  خواجه عبدالله انصاری تمایل پیدا کرد. اما طولی نکشید که سبک خاص و مشخصی برای خود ابداع نمود.

  

شیخ اجل نه تنها به نصایح مردم می پرداخت بلکه از اندرز دادن به سلاطین هم مضایقه نداشت کما این که رساله هفتم خود را به اندرز به ملک انکیاتو اختصاص داد.

 

علاوه بر این رساله، قصایدی نیز سروده که در آنها ضمن مدح، نصایح زنده و گاه خشنی به انکیاتو  نموده است.

 

شاهکار سعدی در نثر، گلستان اوست که در حقیقت نوعی مقامه نویسی است.ولی در این رویه  گرد تقلید نگشته و راه تازگی و ابتکار را پیموده است.




تنظیم:مهنس نوروزی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۶ ، ۰۹:۲۹
صدیقه حسینائی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۶ ، ۱۴:۵۳
مریم نوروزی

خلاصهکتاب "درود بر برادر ارتشی" 

(نویسنده: حمیدرضا شاه آبادی؛ ناشر:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)

روز شمار روزهای سرنوشت ساز انقلاب از تاریخ ١٣ تا ١٩ بهمن ١٣٥٧. شرح پیوستن قهرمانانه برادران ارتشی از نیروها و رده های مختلف به صف به هم پیوسته مردم و اعلام همبستگی آنان با حرکت انقلاب. اگرچه نیروهای پیوسته به مردم توسط سرویس های امنیتی ارتش وحکومت شاه شناسایی شدند، اما آغوش حمایت مردم اجازه نداد که هیچ کدام از آنان به دست نیروهای حکومتی اسیر شوند.  

                      

از علاقه مندان به مطالعه ی این اثر، دعوت می شود به کتابخانه عمومی سلمان فارسی مراجعه نمایند.        

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۶ ، ۱۴:۳۱
صدیقه حسینائی

بیست و نه فروردین، مصادف با روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و بزرگداشت حماسه آفرینی های دلاور مردان نیروی زمینی ارتش است.همزمان با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی،ارتش رژیم شاهنشاهی که پیکره اصلی آن را جوانان برومند خانواده های مسلمان و اغلب مستضعف ایرانی تشکیل می داد، به ندای آسمانی رهبر انقلاب لبیک گفت و در نتیجه همصدا و همراه با امت در براندازی رژیم ستمشاهی وستیز بی امان با دشمنان داخلی و خارجی انقلاب برخاست و به عنوان نخستین بازوی توانمند نظامی انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران تلاشهای خستگی ناپذیر و مستمری را با فداکاری و ایثار و در ابعاد مختلف آغاز کرد.

 

به همین مناسبت امام امت روز بیست و نه فروردین را روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری کرد. امام خمینی (ره) روز پیوستن ارتش به مردم را با عبارت حکیمانه "لحظه شادی بندگان خدا و یاس ستمگران" نقطه عطف درخشان و افتخار آمیز قلمداد فرمود.

تنظیم: مهدوی نسب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۶ ، ۱۰:۰۹
مریم نوروزی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۶ ، ۲۱:۲۹
مریم نوروزی

نهاد کتابخانه های عمومی کشور همه ساله در راستای ترویج فرهنگ رضوی، کسترش کتابخوانی و بهره مندی از سیره پاک ائمه معصومین علیهم السلام به ویژه حضرت رضا علیه السلام از طریق مطالعه کتابهای مرتبط با ایشان اقدام به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی می نماید.

منابعی که برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است به شرح زیر می باشد:

نویسنده: مهدوی نسب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۲۳
مریم نوروزی

اس ام اس وفات حضرت زینب (س)    

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۳۹
صدیقه حسینائی

کتابفروشی

 به‌تازگی دو کتابفروشی در انگلستان قفسه کتاب‌های ایرانی را در کتابفروشی‌های خود بنا نهاده‌اند. کتابفروشی «الیف»‌ و «پی. اند جی. ولس» دو کتابفروشی مطرح و قدیمی در منچستر و لندن هستند که با رایزنی انتشارات «شمع و مه»‌ کلیه 40 عنوان کتاب این انتشارات به‌زبان انگلیسی را عرضه کرده‌اند و به فروش می‌رسانند.

افشین شحنه‌تبار مدیر این انتشارات می‌گوید:‌ همکاری با کتابفروشی‌های مستقل ایده‌ای بود که چندی پیش به ذهنم رسید و به‌خلاف انتظارم با استقبال بسیار از سوی کتابفروشی‌ها نیز مواجه شد. از آنجا که هیچ شناختی از ادبیات ایران در آن‌سوی مرزها وجود ندارد،‌ عطش شناخت و درک این ادبیات نیز بسیار است،‌ بنابراین با رایزنی توانستم قفسه کتاب‌های ایرانی را در این دو کتابفروشی بنا کنم.

وی ادامه داد:‌ بنا به گفته مدیران این دو کتابفروشی استقبال مراجعه‌کنندگان نیز از قفسه کتاب‌های ایران خوب است و در مدت زمان اندکی که از عرضه این کتاب‌ها می‌گذرد،‌ نسبتاً‌ توجه‌ها مناسب بوده و فروش نیز راضی‌کننده است.

شحنه‌تبار تصریح کرد: یکی از کتاب‌هایی که در لندن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، «سال درخت» ضحی کاظمی است. هم‌چنین کتاب‌های دیگری چون رمان دفاع مقدسی جواد افهمی با عنوان «عشق، فصل آخر»‌، مجموعه داستان‌های شیوا مقانلو،‌ «من قاتل پسرتان هست» رمان دفاع مقدسی احمد دهقان،‌ «کیمیا خاتون‌»، «دموکراسی یا دموقراضه» اثر سیدمهدی شجاعی و... از جمله کتابهای عرضه‌شده است.

وی با بیان این مطلب که در نظر دارد تا پایان سال میلادی قفسه کتاب‌های ایرانی را در 10 فروشگاه انگلستان برپا کند‌، گفت: این اتفاق را باید در کتابفروشی‌های آمریکا نیز رقم زد. من سال‌ها آرزو داشتم قفسه مجزایی برای کتاب‌های ایرانی در کتابفروشی‌های خارج از کشور داشته باشیم‌، اما چون تعداد عناوین اندک بود و حرکت‌های جدی در این زمینه وجود نداشت،‌ کتابفروشی‌ها جدی نمی‌گرفتند.

شاید برخی بر این باور باشند که عرضه کتاب‌هایی از ایران در دو کتابفروشی انگلیس اتفاق چندان حائز اهمیتی نباشد،‌ اما زمانی که به جای خالی ادبیات ایران در بازار جهانی و خسران‌هایی که از این بابت متوجه ما بوده و خواهد بود،‌ بیندیشیم این دست اتفاقات حرکتی مثبت و نویدبخش خواهد بود.

منبع:www.tasnimnews.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۰۳
صدیقه حسینائی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۶ ، ۱۵:۰۱
مریم نوروزی

به مناسبت میلاد حضرت امیرالمومنین ، بسته پیشنهادی شامل 10 کتاب خواندنی درخصوص حضرت علی(ع) را به شما معرفی می کنیم.

*«قدیس»

رمان «قدیس»، نگاهی تاریخی به بُعد حکومت‌داری حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در 5 سال دوران خلافت آن حضرت است. این رمان در اصل روایتی است از زندگی کشیشی که دوست دارد کلکسیونر کتب و اسناد خطی باشد و در این کار اشتیاق فراوانی برای جمع‌آوری کتاب‌های خطی دارد. خیلی‌ها بر این باور هستند که همیشه عشق آدم را نجات می‌دهد و حالا ما در رمان با همین پدیده مواجه هستیم. عشق کشیش به کتب خطی، او را به مردی تاجیک می‌رساند که می‌خواهد کتابش را بفروشد. اما همیشه در مسائلی که ارزش مادی داشته باشد، شیطنت هم وجود دارد. مرد تاجیک توسط یک عده جنایتکار کشته می‌شود و خانه کشیش هم مورد سرقت قرار می‌گیرد. این آغاز ماجرایی است که در نهایت کشیش را به مطالعه سرگذشت حضرت امیر(ع) علاقه‌مند می‌کند. کشیش مسیحی که در مسکو زندگی می‌کند، دوران کودکی و بخشی از زندگی‌اش را در بیروت گذرانده و اکنون نیز مجبور می‌شود برای حفظ جان خود به بیروت برود. جایی که هم برخی اقوام او در آنجا زندگی می‌کنند و هم دوستان محققی چون جرج جرداق نویسنده کتاب «الامام علی صوت‌العداله‌الانسانیه» انتظارش را می‌کشند. با سفر کشیش به لبنان، ماجراها شکل گیراتری به خود می‌گیرد و البته داستان وارد روایت های تاریخی می‌شود و نویسنده تلاش می‌کند وقایع تاریخی پیرامون بُعد حکومتی امام علی(ع) را یکی بعد از دیگری با پیچ‌وتاب‌هایی تعریف کند و همین موضوع باعث می‌شود که به نظر برسد نویسنده کمی از موضوع روایت اصلی داستان که در واقع خود کشیش مسیحی است دور شده است. کشیشی که در نوعی مظلومیت خاص قرارگرفته، اما به‌سوی حق رهنمون می‌شود و در می‌یابد که مظلومیت او در مقابل علی(ع) چیزی نیست.

رمان کنایه‌های فراوانی دارد که حکام نالایق کشورهای عربی را نشانه می رود و درست آنها را ادامه حکومت بنی‌امیه و بنی عباس معرفی می‌کند. در همین باب گفت‌وگوهای خاصی هم بین شخصیت‌های داستان صورت می‌گیرد. بخصوص گفت‌وگوی خواندنی کشیش و جرج جرداق در مورد حکومت در اسلام. باوجود اینکه نویسنده از ترکیب خوبی برای روایت زمان حال و زمان تاریخی رمان استفاده کرده و یک راست روایت های اصلی را در پیش‌گرفته و کتابش را نوشته است، اما می‌توان اقرار کرد که داستان بسیار هوشمندانه از پیچ‌وتاب های یک رمان پلیسی هم بهره برده و کلاً می‌توان گفت حاصل کار کتابی خواندنی و لذت‌بخش است. در پایان رمان، جنایتکاران مسکو دستگیر می‌شوند و کشیش با گنجی بزرگ در دل که در سفر بیروت یافته است به کشورش بازمی‌گردد و شاید عظمت همین گنج است که جابجایی چمدان‌های او در فرودگاه را چندان مهم جلوه نمی‌دهد!

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

«کشیش همان طور که فنجان قهوه در دستش بود پرسید: اگر داشتن حکومت دینی به معنای بقای دین نیست، پس چرا حاکمان دینی پس از علی اصرار به استقرار حکومت دین داشتند و حکومت را لازمه‌ دین می‌دانستند؟ مثل بنی‌عباس و بنی‌امیه که مدعی بودند نابودی حکومتشان مساوی نابودی دین است.

جرج پاسخ داد: کافی است افکار آنها را در برابر افکار و سخنان علی قرار دهی؛ خواهی دید که بنی‌عباس و بنی امیه دروغ می‌گویند. آنها حکومت را برای دنیا خودشان می‌خواستند و به دین تمسک می‌جستند. دین بهانه‌ای بود تا حکومت کنند. دین را در خدمت قدرت خود می‌خواستند، نه حکومت را در خدمت دین. اگر لازمه‌ بقای دین حکومت بود، پس باید همه‌ی پیامبران الهی الزاماً دارای حکومت می‌بودند و از ادیانی که حکومتی نداشتند، نباید نشانی باقی می‌ماند. حکومت از نظر علی، ابزار و وسیله بود نه اصل دین؛ وسیله‌ای در خدمت دین و برای خدمت به مردم. اگر شرایط برای ایجاد حکومت کافی نباشد، دین هرگز نیست و نابود نمی‌گردد.»

کتاب «قدیس» اثری است به قلم ابراهیم حسن‌بیگی که نشر نیستان آن را منتشر نموده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۶ ، ۱۴:۵۳
مریم نوروزی