کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

این وبلاگ برای معرفی کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار در فضای مجازی و ارتباط با اعضای کتابخانه و همه دوستداران کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است.
شرایط عضویت:
ارائه کارت ملی
یک قطعه عکس جدید
پرداخت مبلغ حق عضویت سالانه (8000 تومان)
پرکردن فرم عضویت
نشانی:
گلبهار-میدان غدیر-غدیر 1-طبقه تحتانی مسجد حضرت زین العابدین(ع)
تلفن: 38323239- 051
ساعت کاری کتابخانه در نیمه اول سال: شنبه تا 5شنبه 8 صبح الی19
ساعت کاری کتابخانه نیمه دوم سال:شنبه تا 5شنبه 7:30صبح الی 18
ساعت کاری روز 5شنبه کتابخانه از 8 صبح الی 13 می باشد.

بایگانی

۱۷ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است


Image result for ‫اربعین حسینی‬‎

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۶:۰۷
مریم نوروزی

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی، آیین تجلیل از مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی در خراسان‌رضوی با حضور حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شوای اسلامی، سیدسعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جواد محقق نیشابوری مدیرکل کانون پرورش فکری استان، محمدحسین عبدالهی مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان، رحمت‌الله فتاحی رئیس انجمن کتابداری شاخه خراسان‌رضوی، برادران مؤسس کتابخانه قلم و حسین اکبری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و جمعی از کتابداران و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خراسان‌رضوی در تالار نور مشهد برگزار شد. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۶:۰۲
مریم نوروزی

"ایران می خواند"

شنبه 29آبان 1395
«کتاب و تکنولوژی»
«فضای نو ، ابزار جدید»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۵:۴۳
مریم نوروزی

تنظیم: محمد افضلی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۵ ، ۱۶:۲۴
فاطمه فاضلی مقدم

پویش فرهنگی معرفی کتاب، امروز در کلاس های درس اجرا می شود.

امروز و در سومین روز از هفته کتاب و کتابخوانی، 100 هزار معلم در کلاس های درس خود 100 هزار کتاب به دانش آموزان استان معرفی می کنند. به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان، امروز در ساعت دوم تمام کلاس های درس خراسان رضوی، معلمان استان به معرفی کتاب به دانش آموزان می پردازند و در 10 دقیقه ابتدایی کلاس، هر معلم در استان با معرفی یک کتاب غیر درسی مناسب با سن دانش آموزان در این حرکت بزرگ اجتماعی آموزش و پرورش استان مشارکت خواهد کرد. این رویداد بزرگ با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در بین مدارس استان انجام می شود. 

در اجرای این طرح، انتخاب کتاب بر عهده معلمان است و تنها ملاک اصلی در اجرای این برنامه این است که کتاب های غیردرسی و مناسب سن و سال دانش آموزان باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۵ ، ۰۷:۴۷
صدیقه حسینائی

بیست و چهارمین دوره هفته کتاب، با شعار «ایران می‌خواند» از 24 آبان ماه آغاز می شود.

شعار هفته کتاب امسال، «ایران می‌خواند»  است، روزهای بیست و چهارمین دوره هفته کتاب، به شرح زیر نامگذاری شده است:

دوشنبه 24 آبان 1395 با عنوان «کتاب و خانواده» و شعار «خواندن، چراغ امید در خانواده»

سه شنبه 25 آبان 1395 با عنوان «کتاب و دانشگاه» و شعار «خواندن، بنیان دانش»

چهارشنبه 26 آبان 1395 با عنوان «کتاب و رسانه» و شعار «خواندن، رسانه‌ای کهن»

پنجشنبه 27 آبان 1395 با عنوان «کتاب و کودک» و شعار «خواندن، آینده‌ای روشن»

جمعه 28 آبان 1395 با عنوان «کتاب و هنر» و شعار «خواندن، تعالی هنرمندانه روح»

شنبه 29 آبان 1395 با عنوان «کتاب و تکنولوژی» و شعار «فضای نو، ابزار جدید»

یکشنبه 30 آبان 1395 با عنوان «کتاب و امام حسین» و شعار «خواندن، قیام برای آگاهی»

دوشنبه 1 آذر 1395 نیز مراسم اختتامیه هفته کتاب برگزار می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۵ ، ۲۲:۰۱
مریم نوروزی

به مناسبت روز بزرگداشت سلمان فارسی


زادگاه و کودکی:

سلمان فارسی که نام اصلی آن (( روزبه )) است در کازرون فارس یا به روایتی در اصفهان دیده بهجهان گشود. او کودکی خود را در ناحیه جی در اصفهان گذرانید و در آنجا بزرگ شد. او از فرزندان اشراف پارسی دهقانان یا اسواران بوده، پدرش فروخ بن مهیار یکی از روحانیون زرتشتی( ((بدخشان کاهن)) ) بود و کار همیشگی اش هیزم نهادن بر شعله آتش بود. وی در کودکی بر اثر از دست دادن مادر خود تحت سرپرستی عمه اش درآمد.

جوانی:

روزبه بعد از شک و تردید در حقانیت دین زرتشت و اینکه فهمید قرار است او را شش ماه با اعمال شاقه زندانی کنند و پس از آن اگر به آیین نیاکانش ایمان نیاورد اعدامش کنند، با همکاری عمه اش گریخت. مدتی به مسیحیت روی آورد و چون از کشیشان شنیده بود که ظهور پیامبر جدید نزدیک است خانه را ترک گفت. در بیابان کاروانی دید که بسوی شام می رفت پس به مسافران پیوست و رهسپار سرزمینهای ناشناخته شد. مدتی در شام و موصل اقامت کرد تا آن که در سرزمین های عربی به اسارت قبیله بنی کلب در آمد و مردی یهودی از بنی قریظه او را به بردگی خرید و به یثرب برد.

ایمان به اسلام:

هنگامی که حضرت محمد (ص) به مدینه هجرت کرد با دعوت پیامبر با دین اسلام آشنا شد و مسلمان شد و پیامبر با مولای او قراردادی بست که سلمان کار کند و از درآمدهای خود، خود را آزاد کند. پیامبر و مسلمانان مدینه به او کمک کردند که بهای خود را ( به مبلغ چهل نهال خرما و چهل وقیه که هر وقیه معادل چهل درهم ) به یهودی بپردازد و آزاد شود.

جنگ خندق:

در جنگ خندق، که در سال 5 هجری رخ داد و به پیشنهاد سلمان، پیرامون شهر خندق کندند. هر گروهی می خواست سلمان با آنها باشد، مهاجران می گفتند: سلمان از ما است و انصار می گفتند: او از ماست. حضرت محمد (ص)گفت( سیرت رسول ا... ،رفیع الدین همدانی 739-740): (( سَلمانُ مِنّا اَهلَ البَیتِ)) سلمان از اهل بیت ما است. در سال 1 هجری، زمانی که پیامبر اسلام میان هر دو نفر از مسلمانان مهاجر و انصار پیمان برادری برقرار کرد، میان سلمان و ابوذر نیز عقد اخوت بست و در این ماجرا به سلمان گفت: (( یا سلمان انت من اهل البیت و قد اتاک الله العلم الاول و الاخر و الکتاب الاول و الکتاب الاخر: ای سلمان، تو از اهل بیت ما هستی و خدای سبحان به تو دانش نخستین و واپسین را عنایت کرده است و کتاب اول( نخستین کتابی که بر پیامبران الهی نازل شده بود) و کتاب آخر (قرآن مجید) را به تو آموخته است.

حکومت مدائن:

پس از رحلت حضرت محمد(ص)، سلمان از معدود کسان معتقد به امامت علی بن ابیطالب(ع) بود. او نزد حضرت علی(ع) منزلتی بسیار والا داشت. در خلافت عمر بن خطاب به حکومت مدائن منصوب شد. سلمان حتی حقوق اندک سالانه خود را هم به نیازمندان می داد و بسیار اندک برای خود بر می داشت.

وفات:

سلمان سرانجام، در اواخر خلافت عثمان در سال35 هجری در گذشت و بنا به مآخد شیعی حضرت علی (ع) پیکرش را غسل داد، کفن کرد و بر آن نماز گزارد.

آرامگاه:

آرامگاه وی در کنار طاق کسری در شهر مدائن عراق، در 5 فرسخی بغداد قرار دارد.( سلمان پاک مانسییون 67-68) در زمان حکومت صدام حسین بسیاری از نامهای تاریخی از جمله سلمان فارسی را به ((حی سلمان پاک)) تغییر دادند. آرامگاه او طی اقدام تروریستی حمله به قبر امامان شیعه در سامرای عراق مورد اصابت خمپاره قرار گرفت.

{سلمان در روایات اسلامی}

از قول پیامبر اسلام:

جابر از حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام، چنین نقل می کند: (( همانا اشتیاق بهشت به سلمان بیش از اشتیاق سلمان به بهشت است و بهشت به دیدار سلمان عاشق تر از دیدار سلمان به بهشت است.))
حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام درباره سلمان گفته است: (( سلمان از من است، کسی که به او ستم کند به من ستم کرده است و کسی که او را بیازارد مرا آزرده است.)) همچنین: (( هر کس می خواهد به مردی بنگرد که خداوند قلبش را به ایمان درخشان کرده، به سلمان بنگرد.))
حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام درباره دانش سلمان چنین گفته است: (( اگر علم در ثریّا بود، مردانی از فارس( ایران )به آن دسترسی می یابند.)) همچنین در جایی دیگر: (( سلمان دریای علم است که نمی توان به عمق آن رسید.))

از قول امام جعفر صادق(ع):

امام جعفر صادق(ع)، امام ششم شیعیان گفته است(( رسول خدا و حضرت علی(ع) اسراری را که دیگران قدرت تحمل آن را نداشتند به سلمان می گفتند و او را لایق نگهداری علم و مخزن اسرار می دانستند: از اینرو یکی از القاب سلمان، ((مُحَدث )) است.)) در جای دیگر درباره او گفته است: (( در اسلام، مردی که فقیه تر از همه مردم باشد، همچون سلمان، آفریده نشده است.)) همچنین ((سلمان اسم اعظم را می دانست.))

دیگر روایات:

شیخ مفید از جعفر بن مودّب روایت می کند که سلمان، عمار، ابوذر و مقداد ارکان اربعه هستند. ابو نعیم، سلمان را با این ویژگی می ستاید: (( پیشگام ترین فارسیان به اسلام، مِهتر دلبران، تلاش گری که آرام نگرفت و دریایی که فرو ننشست، دانشمندی فرزانه و عابدی آگاه.))

 

*منبع: کنگره بین المللی سلمان فارسی

گرد آوری:گروه بزرگان و مشاهیر تبیان زنجان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۵ ، ۰۹:۱۲
مریم نوروزی

حضور جناب آقای موسوی رییس اداره کتابخانه های عمومی چناران در همایش 3 ساله های حسینی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۵ ، ۱۵:۰۳
مریم نوروزی

وح تقدیر امام جمعه و فرماندار محترم شهرستان چناران به جناب آقای موسوی رییس اداره کتابخانه های عمومی چناران بابت نقش قابل توجه در ترویج فرهنگ عاشورایی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۵ ، ۱۴:۲۸
مریم نوروزی

بخشش جرایم دیرکرد کتب به مناسبت هفته کتاب

با عنایت به بخشنامه شماره 37243 مورخ 95/08/10 نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، به اطلاع می‌رساند برابر موافقت دبیر کل محترم  و با توجه به در پیش بودن روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، جرایم دیرکرد اعضاء کتابخانه‌های عمومی که نسبت به بازگرداندن کلیه منابع دیرکردی خود به کتابخانه از تاریخ شنبه 22/ 08/ 95 لغایت پنجشنبه 27/ 08/ 95 اقدام نمایند، مورد بخشودگی کامل قرار می‌گیرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۵ ، ۲۲:۵۰
مریم نوروزی