کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

این وبلاگ برای معرفی کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار در فضای مجازی و ارتباط با اعضای کتابخانه و همه دوستداران کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است.
شرایط عضویت:
ارائه کارت ملی
یک قطعه عکس جدید
پرداخت مبلغ حق عضویت سالانه (8000 تومان)
پرکردن فرم عضویت
نشانی:
گلبهار-میدان غدیر-غدیر 1-طبقه تحتانی مسجد حضرت زین العابدین(ع)
تلفن: 38323239- 051
ساعت کاری کتابخانه در نیمه اول سال: شنبه تا 5شنبه 8 صبح الی19
ساعت کاری کتابخانه نیمه دوم سال:شنبه تا 5شنبه 7:30صبح الی 18
ساعت کاری روز 5شنبه کتابخانه از 8 صبح الی 13 می باشد.

بایگانی

۱۳ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داریوش رضوانی، دبیر شورای سیاست‌گذاری بیست‌ و ‌پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره انتخاب شعار هفته کتاب گفت: پس از بررسی شعارهای پیشنهادی اعضای شورای سیاست‌گذاری، شعار «آینده روشن با خانواده کتابخوان» به عنوان شعار این دوره از هفته کتاب انتخاب شد.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری، بیست و پنجمین دوره هفته کتاب از تاریخ ۲۰ تا ۲۶ آبان ماه برگزار می‌شود و نامگذاری ایام هفته کتاب نیز انجام شده است. بر این اساس

شنبه (۲۰/ ۰۸/ ۱۳۹۶) کتاب اهالی قلم و رسانه؛

یکشنبه (۲۱/۰۸/۱۳۹۶) کتاب، فضای مجازی و جهان دیجیتال؛

دوشنبه (۲۲/۰۸/۱۳۹۶) کتاب و جامعه دانشگاهی؛

سه‌شنبه (۲۳/۰۸/۱۳۹۶) کتاب، کودک و نوجوان، خانواده؛

چهارشنبه (۲۴/۰۸/۱۳۹۶) کتاب، کتابخوانی و کتابدار؛

پنج شنبه (۲۵/۰۸/۱۳۹۶) کتاب، ناشران، کتاب‌فروشان و اقتصاد مقاومتی

و روز جمعه (۲۶/۰۸/۱۳۹۶) کتاب، حیات طیبه و انقلاب اسلامی

نامگذاری شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۰۹:۵۴
صدیقه حسینائی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، در یازدهمین دوره عصر کتاب از خدمات فرهنگی منصوره اتحادیه  با حضور جمعی از فرهیختگان و اهالی قلم در موسسه خانه کتاب تقدیر می‌شود.

منصوره اتحادیه در هشتم اسفند سال ۱۳۱۲هجری شمسی متولد شد. دوره متوسطه خود را به انگلستان رفت و تحصیلات عالی دانشگاهی را با انتخاب رشته تاریخ در اسکاتلند گذراند و در سال 1335 موفق به اخذ درجه فوق‌لیسانس از دانشگاه ادینبورگ و به دنبال آن در دانشگاه تهران با سمت مربی استخدام شد. سال 1356 برای گذراندن دوره دکترا به اسکاتلند رفت و مدرک دکترای تاریخ خود را اخذ کرد.

این صاحب‌نظر حوزه تاریخ در سال 1362 انتشارات «تاریخ ایران» را تاسیس کرد و فعالیت‌های علمی و تاریخی خود را گسترش داد. تالیف و انتشار ده‌ها اثر تاریخی حاصل سال‌ها فعالیت علمی او است که از جمله آن‌ها می‌توان به تدوین کتاب‌های تاریخ غفاری، خاطرات و اسناد حسینقلی‌خان نظام السلطنه‌مافی، گزیده‌ای از مجموعه اسناد عبدالحسین میرزا فرمانفرما، پیدایش و تحول احزاب سیاسی مشروطیت، شیوه تاریخ‌نگاری، اینجا طهران و... اشاره کرد.

موسسه خانه کتاب پیش از این در سلسله برنامه‌های «عصر کتاب» از آذرتاش آذرنوش، سیداحمدوکیلیان، اسمعیل دمیرچی، محمدعلی مهدوی امیری، غلامحسین صدری افشار، عبدالله کوثری، الریش مارزلف، نوش‌آفرین انصاری تقدیر کرده است.

برنامه «عصر کتاب» ویژه گرامیداشت منصوره اتحادیه، دوشنبه(اول آبان‌ماه) ساعت 16 و 30 دقیقه در سرای کتاب موسسه خانه کتاب به نشانی خیابان انقلاب، بین خیابان فلسطین جنوبی و خیابان برادران مظفر جنوبی، شماره 1080، خانه کتاب، طبقه منفی 2 برگزار خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۰۸:۵۶
صدیقه حسینائی

اهمیت ورزش
توجه به ورزش و تلاش بر توسعه آن در میان همه اقشار جامعه، به دلیل آثار سودمندی است که از این کار به دست می آید؛ چون ورزش مایه پرهیز از بیکاری، مبارزه با کسالت و تنبلی، افزایش توانایی های جسمی و روحی، شجاعت، سلامت جسمانی و فکری و نیز وسیله ای برای جمع گرایی و اجتماعی شدن است.

 

آثار فردی ورزش
ورزش، بر جنبه های گوناگون فرد اثرمی گذارد. حرکات ورزشی، از یکسو قدرت و توانایی جسمانی ورزشکار را افزایش می دهد و از سوی دیگر، باعث سلامت بدن انسان می شود؛ نعمتی که به تعبیر امام علی علیه السلام از زیادی مال بهتر است. ورزش همچنین به تعادل جسم و جان آدمی می انجامد. با ورزش، انسان از روحی با نشاط برخوردار می شود و روح با نشاط، بدن را سرشار از طراوت و شادابی می سازد و البته بدن سالم هم، روح و جان را در دست یابی به مدارج کمال یاری می رساند.

 

آثار روانی ورزش
ورزش، همان طور که بر جسم آدمی تأثیر می گذارد، بر روح و روان او هم تأثیر دارد. یکی از نتایج مفید ورزش بر روی شخصیت افراد، افزایش اعتماد به نفس است. ورزشکاران موفق، خود ساخته بوده و در برابر مشکلات، مقاوم تر هستند. از دیگر نتایج روانی ورزش، افزایش شور و نشاط ورزشکار و امید به آینده اوست. آدمی، با ورزش کمتر به دام وسوسه و گناه می افتد و به عادت های زشت، مثل اعتیاد دچار نمی شود. از دیگر آثار روانی ورزش، ویژگی ضدّ خمودگی و افسردگی آن است. ورزش، ورزشکار را سرزنده ساخته و او را در برابر دلمردگی بیمه می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۶ ، ۰۹:۵۶
صدیقه حسینائی

روز پنج شنبه 20 مهرماه به مناسبت هفته کودک  جلسه نشست کتابخوان و مسابقه نقاشی ویژه اعضای کودک و نوجوان کتابخانه سلمان فارسی و به همت کتابدار کتابخانه ، خانم مهدوی برگزار شد.
در این نشست کتابهای پدربزرگ کوچولو شده ، چهارشنبه سوری ، خواب آور تنها ، زال و سیمرغ ، قصه های خیلی قشنگ ، گربه کنجکاو و ماه پیشانی توسط شرکت کنندگان معرفی و در پایان از کسانی که بهترین معرفی کتاب و نقاشی را داشتند با اهدای کتاب تقدیر شد.


        

        

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۶ ، ۱۲:۳۸
صدیقه حسینائی

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران، نشست تجمیعی انجمن کتابخانه های عمومی شهرهای چناران، گلبهار و گلمکان با حضور فرماندار، بخشدار گلبهار، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی و اعضای این انجمن در محل فرمانداری برگزار شد.

در آغاز نشست فرماندار ضمن خوش آمد به حاضران و یادآوری مناسبت ها اظهار داشت: اهمیت نقش کتاب در زندگی را همه می دانند، ولی امروزه رقیبان زیادی چون تبلت و فضای مجازی باعث شده که بیشتر مردم از کتابخوانی فاصله داشته باشند، بنابراین تدوین برنامه‌ای بمنظور فرهنگ‌سازی و تلاش برای پیشرفت فرهنگ کتابخوانی در میان مردم لازم است؛ اداره کتابخانه‌های عمومی در این زمینه گام‌ های مفیدی برداشته است ولی تحقق این هدف نیازمند مشارکت دیگر ادارات و سازمان ها نیز هست.

وی با تاکید بر لزوم واریز به موقع نیم درصد درآمد کل شهرداریها به حساب انجمن کتابخانه ها از سوی شهرداری ها  گفت: کتابخانه ها بخش مهمی از شهر هستند و شهرداری ها باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

وی از ادارات و کسانی که به برگزاری باشکوه جشنواره رضوی امسال همیاری کردند قدردانی نمود.

در ادامه نوروزی، سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی بیان داشت: این اداره تلاش های زیادی انجام داده است اما برخی مشکلات در بحث  کتابخوانی و کتابخانه‌ ها هست که با تلاش و همکاری ادارات قابل‌حل است.

نوروزی در ادامه ضمن گزارش برگزاری جشنواره ملی کتابخوانی رضوی عنوان کرد: این جشنواره یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین حرکت‌های فرهنگی در زمینه کتابخوانی بود. هدف از برگزاری این جشنواره گسترش و نهادینه‌سازی سیره و فرهنگ رضوی و مطالعه با موضوع فرهنگ غنی اسلامی، در جامعه  به‌ ویژه در میان کودکان و نوجوان است و  لازم است  از کسانی که در اجرای جشنواره رضوی کمک نمودند تشکر و قدردانی داشته باشم.

در ادامه این نشست هر یک از اعضا به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود پرداختند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۶ ، ۱۱:۳۷
صدیقه حسینائی

معرفی کتاب طولانی ترین آواز نهنگ

طولانی‌ترین آواز نهنگ نوشته‌ی «ژاکلین ویلسون» و ترجمه‌ی نسرین وکیلی سرگذشت دختر نوجوانی است که در سخت ترین شرایط زندگی امیدهایش را از دست نمی دهد و با بهره گیری از تخیلات نوجوانانه خود و با کمک آواز های راز آلود نهنگ ها، مسیر بازگشت دوباره مادر بیمار خود به زندگی عادی را هموار می کند.


«وقتی نهنگ ها در اقیانوس عمیق آبی رنگ به خواندن آواز عاشقانه ی راز آلود خود ادامه می دهند، سیلی از اشک شوق از چشم های مان جاری است[1]

الا دختر بچه ای است که با تحقیقاتش بر روی نهنگ ها، مادرش را که مدت ها است در کما فرو رفته نجات می دهد.

طولانی ترین آواز نهنگ ها داستان دختر بچه ای به نام الا است . الا تنها گذاشته شده است و از این تنهایی رنج می کشد. بهترین دوستش رفته و ناپدری تنبلش با او بازی نمی کند و چنان بی حوصله است که نمی شود با او حرف زد. وضع مادرش از همه پریشان ترش کرده است. مادر الا در بیمارستان به سر می برد. او مدتی است که به خاطر زایمان در کما فرو رفته و قدرت حرف زدن ندارد. ورود نوزاد تازه به دنیا آمده نیز بر مشکلات الا افزوده است.

الا به خاطر غیبت کوتاه مدت مادرش تنها و غریب و بی پناه شده و حتی تکالیف مدرسه اش را نیز به درستی انجام نمی دهد و تکلیف مدرسه ای سنگینی که به دوشش انداخته می شود، در این شرایط بار سنگینی برای شانه های  او ست.  

الا شروع می کند به تحقیقاتی درباره نهنگ ها. در راستای تحقیقاتش متوجه می شود این حیوانات ساعت های طولانی آواز می خوانند تا محبتشان را به هم ابراز کنند. الا تصمیم می گیرد هر طور شده آواز نهنگ ها را به  گوش مادرش برساند هر چند که نمی داند مادرش در کما و دنیای سکوت بتواند صدای نهنگ ها و صدای آوازآنها را بشوند. الا برای مادرش که در کما فرو رفته است مرتب نامه می نویسد و تحقیقاتش را بر روی نهنگ ها توضیح می دهد.

الا در جایی از داستان مطمئن می شود که آواز نهنگ ها می تواند مادرش را از این وضع نجات دهد. او از معلم مدرسه اش سی دی ای می گیرد که آواز نهنگ ها روی آن ضبط شده و این سی دری را برای مادرش می گذارد و مادر الا به این سی دی واکنش نشان می دهد.


در این کتاب تنهایی و بی پناهی الا از غیبت و بیماری مادرش، وجود و حضور نوزادی تازه در خانه بدون اینکه مادری بالای سرش باشد، مشکل ارتباط با ناپدری و رابطه با مدرسه و اجتماع به خوبی و با تصاویر و لحظه هایی ناب به تصویر کشیده شده است.

در پشت جلد کتاب آمده است: ژاکلین ویلسون از معروف ترین نویسندگان کتاب های کودک و نوجوان  در سراسر جهان است. این نویسنده انگلیسی، بیشتر به خاطر پرداختن به مسائلی همچون بیماری های روحی، مرگ والدین، طلاق و کودکان ناسازگار شناخته شده است. او جوایز بسیاری از قبیل اسمارتیز و جایزه ادبیات کودک گاردین را به خود اختصاص داده است. از دیگر کتاب های این نویسنده می توان به کتاب « آبی و عمیق»،« خاطرات سوفی»،« زادروز ویکی»،« دختران اشک آلود»،« آنجا کسی هست؟» و « بازی شجاعت» اشاره کرد.

این کتاب از 15 بخش تشکیل شده و در ابتدای هر بخش تصوری نقاشی شده که گویای احساسات و داستان آن بخش است. این کتاب در 368 صفحه و با مدیریت هنری کیانوش غریب پور و توصری گری نیک شرت وارد بازار کتاب شده است.

«مامان هم بوی همیشگی اش را نمی دهد. بوی بد نمی دهد. اما موهایش بوی شامپوی نارگیل خودش را هم نمی دهد. عطر خودش را هم نزده.. بوی بیمارستان می دهد. چیزهای زشتی هم پوشیده- یک لباس سفید مزخرف که از پشت بند می خورد- ملافه هایش سفید و خیلی صاف و صوف اند. مطمئنم لباس خواب صورتی و ملافه راحت خودش را به این ها ترجیح می دهد. بی خودی نیست که یک ذره اخم کرده است. »[2]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۶ ، ۰۸:۵۸
صدیقه حسینائی

تازه‌ترین کتاب‌های حوزه هنری کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.


کتاب‌های «اسم من پلاک است»، «اسم من چفیه است»، «اسم من خاکریز است» و «روزهای خرمشهر» تالیف مرتضی سرهنگی ویژه گروه سنی کودک، مجموعه دو جلدی «شب‌های بمباران» شامل خاطرات کودکان و نوجوانان سال‌های دفاع مقدس به کوشش داوود غفارزادگان و محمدرضا بایرامی برای گروه سنی نوجوان و دو مجموعه «تربیت به کمک نمایش و تئاتر» و «تربیت به کمک داستان» در خانه و مراکز آموزشی اثر دکتر حسن دولت‌آبادی ویژه والدین و مربیان آموزشی روز یک‌شنبه 16 مهرماه ساعت 10 در تماشاخانه مهر حوزه هنری رونمایی می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۹۶ ، ۰۷:۱۹
صدیقه حسینائی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۶ ، ۱۲:۵۹
صدیقه حسینائی

« کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللّه ». سوره آل عمران، آیه 110.، شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شده اند ؛(چه اینکه) امر به معروف و نی از منکر میکنید و به خدا ایمان دارید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۶ ، ۰۹:۴۹
صدیقه حسینائی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۱۵:۳۶
صدیقه حسینائی