کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

این وبلاگ برای معرفی کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار در فضای مجازی و ارتباط با اعضای کتابخانه و همه دوستداران کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است.
شرایط عضویت:
ارائه کارت ملی
یک قطعه عکس جدید
پرداخت مبلغ حق عضویت سالانه (8000 تومان)
پرکردن فرم عضویت
نشانی:
گلبهار-میدان غدیر-غدیر 1-طبقه تحتانی مسجد حضرت زین العابدین(ع)
تلفن: 38323239- 051
ساعت کاری کتابخانه در نیمه اول سال: شنبه تا 5شنبه 8 صبح الی19
ساعت کاری کتابخانه نیمه دوم سال:شنبه تا 5شنبه 7:30صبح الی 18
ساعت کاری روز 5شنبه کتابخانه از 8 صبح الی 13 می باشد.

بایگانی

۱۵ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

طرح ادبیات قلم نوشتن

حسین فاطمی اطهر با اشاره به تحقیقاتی که در زمینه کتابدرمانی انجام شده گفت: کسانی که بیش از ۳.۵ ساعت در هفته مطالعه می‌کنند ۲ سال طول عمر بیشتری دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اولین نشست «درمان کتاب نخوانی» با  همکاری اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران(ادکا) به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۵ ، ۱۸:۱۴
مریم نوروزی

Image result for ‫ولادت با سعادت حضرت رسول اکرم وامام صادق‬‎

ولادت حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع)

تولد نور

حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در عام الفیل ( سال 570 میلادی ) در ماه ربیع الاول دیده به جهان گشود.مورخان شیعه، ولادت پیامبر اکرم را در صبح جمعه‌ی هفدهم ربیع الاول و اکثر علمای اهل سنت، در روز دوازدهم همان ماه می‌دانند.

امام صادق(ع) به نقل از سلمان فارسى فرمود:

پیامبر اکرم(ص)فرمود: خداوند متعال مرا از درخشندگى نور خودش آفرید  نیز امام صادق(ع) فرمود: خداوند متعال خطاب به رسول اکرم(ص)فرمود: «اى محمد! قبل از این که آسمان‏ها، زمین، عرش و دریا راخلق کنم. نور تو و على را آفریدم...». 

ثقه‏ الاسلام کلینى(ره) مى‏ نویسد: امام صادق(ع) فرمود:

«هنگام ولادت‏ حضرت رسول اکرم(ص) فاطمه بنت اسد نزد آمنه (مادر گرامى پیامبر)بود. یکى از آن دو به دیگرى گفت: آیا مى‏بینى آنچه را من‏مى‏بینم؟دیگرى گفت: چه مى‏بینى؟ او گفت: این نور ساطع که ما بین مشرق ومغرب را فرا گرفته است! در همین حال، ابوطالب(ع) وارد شد و به‏ آن‏ها گفت:

چرا در شگفتید؟ فاطمه بنت اسد ماجرا را به گفت. ابوطالب به اوگفت: مى‏خواهى بشارتى به تو بدهم؟ او گفت: آرى. ابو طالب گفت:از تو فرزندى به وجود خواهد آمد که وصى این نوزاد، خواهد بود 

سیمای محمد(ص)

امام جعفر صادق(ع) فرمود: امام حسن(ع) از دائى‏اش، «هند بن ابى‏هاله‏» که در توصیف چهره پیامبر(ص) مهارت داشت، در خواست‏ نمود تا سیماى دل آراى خاتم پیامبران(ص) را براى وى توصیف‏ نماید. هند بن ابى هاله در پاسخ گفت:

«رسول خدا(ص) در دیده‏ هابا عظمت مى‏ نمود، در سینه‏ ها مهابتش وجود داشت .قامتش رسا، مویش‏نه پیچیده و نه افتاده، رنگش سفید و روشن، پیشانیش گشاده،ابروانش پرمو و کمانى و از هم گشاده، در وسط بینى برآمدگى‏ داشت، ریشش انبوه، سیاهى چشمش شدید، گونه هایش نرم و کم‏ گوشت.دندان هایش باریک و اندامش معتدل بود. آن حضرت هنگام راه ‏رفتن با وقار حرکت مى‏کرد. وقتى به چیزى توجه مى‏کرد به طور عمیق‏ به آن مى‏ نگریست، به مردم خیره نمى‏شد، به هر کس مى‏ رسید سلام‏ مى‏ کرد، همواره هادى و راهنماى مردم بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۵ ، ۱۰:۴۱
مریم نوروزی




پژوهش، به معنای عام، بررسی یا کاوشی سخت کوشانه و به معنای خاص، تحقیق و تجربه‌ای جامع با هدف‌ کشف واقعیت‌های نو و تفسیر درست این واقعیت‌ها، تجدید نظر در نتیجه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و قوانین پذیرفته شده در پرتو واقعیت‌های کشف شده و به کارگیری عملی نتیجه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و قوانین جدید است. در معنایی دیگر، پژوهش فرایند رسیدن به راه حل‌های قابل اطمینان از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیرداده‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده و نظام‌منداست. اهمیت پژوهش: پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعة همه جانبة یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. بنابر این نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود. موفقیت در تمام فعالیت‌های مربوط به توسعه از جمله صنایع، کشاورزی و خدمات به نحوی به گسترش فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد. پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعة پایدار در هر کشور به شمار می‌آید. اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. ازاین رو یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولاً پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعة کشورهای پیشرفته در نتیجة سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش است. حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه یافتة صنعتی گویای این واقعیت است. منطق پژوهش: پژوهش، فرایندی منطقی و معقول است که هدف آن کشف روابط بین پدیدارها است. به دلیل نظم و ترتیب حاکم بر پدیدارها و رویدادها، امکان تنظیم قوانین، اصول و نظریه‌ها در رشته‌های گوناگون فراهم شده است و این قوانین و اصول و نظریه‌ها، به نوبة خود گویای نظم و همسانی موجود در پدیده‌هاست.

منبع: آرشیو کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران


Image result for ‫روز پژوهش‬‎

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۵ ، ۰۹:۳۹
صدیقه حسینائی

 

 ا

 خلاصه ی کتاب "غروب خورشید در سامرا" نوشته ی محمدرضا بایرامی:

امام حسن عسگری در هشتم ربیع‌الثانی سال 232 هـ در مدینه متولد شد. القاب مشهور آن حضرت: عسگری، سراج و ابن الرضا، و کنیه ایشان «ابومحمد» است. مدت امامت ایشان شش سال بود که در عصر زمام‌داری معتضد، مهتدی و معتمد عباسی سپری شد. ایشان سرانجام با نیرنگ معتمد عباسی مسموم شد و به شهادت رسید. کتاب حاضر، از سری کتاب‌های «چهارده آفتاب»، با عنوان «غروب خورشید در سامرا» است که در آن به بررسی دوران زندگی امام حسن عسگری (ع) پرداخته شده است."

منبع: Ketab.ir

شایان ذکر است این کتاب و کتاب " سیری در زندگی امام حسن عسگری ": نوشته ی محمدحسین زارعی، در کتابخانه سلمان فارسی گلبهار موجود می باشد و از علاقه مندان جهت مطالعه ی این کتاب دعوت به عمل می آید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۵ ، ۰۸:۲۰
صدیقه حسینائی

Image result


  به گزارش گروه چند رسانه‌ای باشگاه خبرنگاران، عده‌ای 16 آذر 1332 را روز تولد شعار مرگ بر آمریکا  می‌خوانند اما عده‌ای می‌گویند این شعار 4 ماه قبل متولد شده بود و 3 قطره   خون در دانشگاه تهران بغض در گلوی کودتای 28 مرداد همان سال را شکست و مبارزه با استکبار به غریو دانشجویان تبدیل شد.

28   مرداد 1332 دولت مصدق با یک کودتای تمام عیار آمریکایی - انگلیسی سقوط می‌کند و دانشگاه را در بهت فرو می‌برد، دانشگاه تهران حالا به پایگاهی ضد امپریالیستی تبدیل شده     استبا زمزمه‌های سفر "نیکسون" معاون "آیزنهاور" رئیس‌جمهور آمریکا، خشم دانشجویان افزوده می‌شود، چرا که معاون دولتی که دولت ملی ایران را ساقط کرده حالا انگار نه انگار    برای سان دیدن از دست‌نشانده خود  به ایران می‌آید.


  فرماندهان خارجی کودتا کمتر از یکسال از ملی شدن صنعت نفت، در حال بازگشت به کشور هستند، کاردار انگلیس 14 آذر به تهران می‌آید، همزمان مصدق در حال محاکمه است و    فضای دانشگاه دیگر تحمل "نیکسون" را ندارد14 آذر تظاهرات بزرگی در دانشگاه تهران علیه کودتاچیان رقم می‌خورد و در جریان این اعتراضات

  ضد استکباری چند روزه 3 نفر از دانشجویان توسط نیروهای نظامی شاه به شهادت می‌رسند، قطرات خون  این شهدا شعله‌ای می‌شود بر بیداری یک ملت.

منبع: سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی yjc.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۵ ، ۰۸:۴۷
صدیقه حسینائی

تنظیم: محمد افضلی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آذر ۹۵ ، ۱۹:۰۲
فاطمه فاضلی مقدم

شهادت امامرضا

ضمن عرض تسلیت به مناسب فرارسیدن سالروز شهادت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، در ادامه تعداد ی از تالیفات ایشان معرفی می گردد.

1- صدوق در عیون اخبارالرضا (ع) رساله‏ اى از آن حضرت نقل کرده که در جواب محمد بن سنان قمى در علل احکام نوشته است و در آن پنجاه و پنج علت از علل شرایع رقم رفته و در باب 32 عیون اخبارالرضا: ج 2 ص 88 - 98 منقول است .

2- کتاب علل فضل بن شاذان که همه را از امام رضا (ع) شنیده و جمع کرده و از آن حضرت به على بن محمد بن قتیبه نیشابورى نقل میکند، عیون اخبار الرضا: ج 2 ص 99 - 121 علل و حکمتهاى احکام دینى در آن بیان گردیده است.

 3- رساله ‏اى که آن حضرت براى مأمون عباسى در محض اسلام و شرایع دین مرقوم فرموده و صدوق علیه الرحمة آن را در عیون اخبار الرضا: باب 35 ج 2 ص 121 - 127 آورده است .

 4- رساله‏ اى که باز براى مأمون عباسى درباره شریعت نوشت، حسن بن شعبه در تحف العقول نقل کرده: مأمون، فضل بن سهل را محضر امام رضا صلوات الله علیه فرستاد و پیغام داد که دوست دارم براى من از حلال و حرام و واجبات و سُنن بنویسى که تو حجت خدا بر خلق و معدن علم هستى،  تحف العقول: ص 415 - 423 روایات امام رضا (ع) .

  5- رساله ذهبیه، رساله ‏اى بود که امام (ع) درباره طب و بهداشت و صحت بدن توسط اغذیه براى مأمون عباسى نوشت و چون مأمون دستور داد آن را با آب طلا نوشتند، به رساله ذهبیه معروف گردید، شیخ طوسى در فهرست در ترجمه محمد بن حسن بن جمهور بصرى از آن یاد کرده و فرماید: «وله الرسالة الذهبیة عن الرضا (ع)»، علامه مجلسى رضوان الله علیه همه آن رساله را در بحار: ج 59 ص 306 - 356 در پنجاه صفحه نقل کرده و در آخر فرموده: ابومحمد حسن قمى گوید: چون این رساله به دست مامون رسید، آنرا خواند و شاد شد و گفت: با آب طلا نوشته شود و رساله مذهبیه مسمى گردد
نگارنده گوید: رساله ذهبیه و مذهبیه نامیده شده است، براى مزید اطلاع به مستدرک الوسائل: ج 3 ص 335 رجوع شود.

6- کتاب فقه الرضا، و آن کتابى است در ابواب فقه، این کتاب تا زمان مجلسى اول مشهور نبود و از زمان وى معروف گردید، علتش آن بود که، جماعتى از اهل قم نسخه آن کتاب را به مکه آوردند، قاضى امیر سید حسین اصفهانى آن را دید و یقین کرد که آن تألیف حضرت رضا صلوات الله علیه است، سید آنرا استنساخ کرد و با خود به اصفهان آرد و به مجلسى اول نشان داد، او و فرزندش مجلسى دوم یقین کردند که آن از حضرت رضا صلوات الله علیه است

منبع:(خاندان وحى، سید على اکبر قریشى، ص570 - 604) نقل شده در سایت تبیان به آدرس:www.tebyan.ne

شایان ذکر است که از کتاب های تالیفی امام رضا (ع)، کتاب "نامه ی زرین سلامت که ترجمه ی کتاب "رساله ذهبیه" از امام رضا (ع) است، در کتابخانه سلمان فارسی گلبهار موجود می باشد و از علاقه مندان به مطالعه ی این اثر جهت امانت کتاب، دعوت می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آذر ۹۵ ، ۱۶:۳۰
صدیقه حسینائی

رحلت حضرت رسول اکرم (ص),وفات حضرت رسول اکرم (ص)

رحلت حضرت رسول اکرم (ص)و شهادت امام حسن مجتبی(ع) 
سلام بر تو ای فرستاده خوبی ها، ای مهربانترین فرشته خاک. تو از ملکوت آسمان به زمین فرا خوانده شدی تا انسان را با معنای واقعی اش آشنا کنی. تو، آفتاب روشن حقیقت بودی در شام تیره زندگی. از مشرق دلها برآمدی و اکنون، آسمان تب دار غروب جانگداز توست.
در سال یازدهم هجرت رسول اکرم (ص) در آخرین سفرحج (در عرفه)، در مکه و در غدیرخم، در مدینه قبل از بیمارى و بعد از آن در جمع یاران و یا در ضمن ‏سخنرانى عمومى، با صراحت و بدون هیچ ابهام، از رحلت ‏خود خبر داد. چنان که قرآن رهروان رسول خدا (ص) را آگاه ساخته بود که ‏پیامبر هم در نیاز به خوراک و پوشاک و ازدواج و وقوع بیمارى و پیرى مانند دیگر افراد بشر است و همانند آنان خواهد مرد. 

پیامبر اکرم (ص) یک ماه قبل از رحلت فرمود:
" فراق نزدیک شده و بازگشت ‏به سوى خداوند است. نزدیک است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت  نمایم و من دو چیز گران در میان شما مى ‏گذارم و مى ‏روم: کتاب خدا و عترتم، و خداوند لطیف و آگاه به  من خبر داد که این دو هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا کنار حوض کوثر برمن ‏وارد شوند. پس خوب بیندیشید چگونه با آن دو رفتار خواهید نمود."
در حجه ‏الوداع در هنگام رمى‏ جمرات فرمود: "مناسک خود را از من ‏فرا گیرید، شاید بعد از امسال دیگر به حج نیایم و هرگز مرا دیگر در این جایگاه نخواهید دید."
روزى به آن حضرت خبر دادند که مردم از وقوع مرگ شما اندوهگین ‏و نگرانند. پیامبر در حالى که به  فضل بن عباس و على بن ‏ابی‌‏طالب (ع) تکیه داده بود به سوى مسجد رهسپار گردید و پس ازدرود و سپاس  پروردگار، فرمود: "به من خبر داده‏ اند شما از مرگ ‏پیامبر خود در هراس هستید. آیا پیش از من، پیامبرى بوده است که‏ جاودان باشد؟! آگاه باشید، من به رحمت پروردگار خود خواهم ‏پیوست و شما نیز به  رحمت پروردگار خود ملحق خواهید شد."
روزی دیگر پیامبر (ص) با کمک علی (ع) و جمعی از یاران خود به قبرستان بقیع رفت و برای مردگان طلب آمرزش کرد .

سپس رو به علی (ع) کرد و فرمود: " کلید گنجهای ابدی دنیا و زندگی ابدی در آن، در اختیار من گذارده شده و بین زندگی در دنیا و لقای خداوند مخیر شده ام، ولی من ملاقات با پروردگار و بهشت الهی را ترجیح داده ام."
در چند روز آخر از زندگى رسول اکرم (ص) آن بزرگوار در مسجد پس از انجام نماز صبح فرمود:
"اى مردم! آتش فتنه‏ ها شعله ‏ور گردیده و فتنه‏ ها همچون پاره‏هاى امواج تاریک شب روى آورده است. من در روز رستاخیز پیشاپیش شما هستم و شما در حوض کوثر بر من در می آئید.

آگاه باشید که من  درباره ثقلین از شما می پرسم، پس بنگرید چگونه پس از من درباره آن دو رفتار می کنید، زیرا که خدای لطیف و خبیر مرا آگاه ساخته که آن دو از هم جدا نمی شوند تا مرا دیدار کنند. آگاه باشید که من آن دو را در میان شما به جای نهادم  ( کتاب خدا و اهل بیتم ). بر ایشان پیشی نگیرید که از هم پاشیده و پراکنده خواهید شد و درباره آنان کوتاهی نکنید که به هلاکت می رسید."
آنگاه پیامبر (ص) با زحمت به سوی خانه اش  به راه افتاد. مردم با چشمانی اشک آلود آخرین فرستاده الهی را بدرقه می کردند.

در آخرین روزها پیامبر به علی (ع) وصیت نمود که او را غسل و کفن کند  و بر او نماز بگزارد. علی (ع) که جانش با جان پیامبر آمیخته بود، پاسخ داد: " ای رسول خدا ، می ترسم طاقت این کار را نداشته باشم. "
پیامبر (ص) علی (ع) را به خود نزدیک کرد . آنگاه  انگشترش را به او داد تا در دستش کند. سپس شمشیر، زره و سایر وسایل جنگی خود را خواست و همه آنها را به علی سپرد.
فردای آن روز بیماری پیامبر (ص) شدت یافت اما او در همین حال نیز اطرافیان خود را درباره حقوق مردم و توجه به مردم سفارش می کرد. سپس به حاضران فرمود: " برادر و دوستم را بخواهید به اینجا بیاید." ام سلمه، همسر پیامبر گفت: " علی را بگویید بیاید. 
زیرا منظور پیامبر جز او کس دیگری نیست." هنگامی که علی (ع) آمد ، پیامبر به او اشاره کرد که نزدیک شود. آنگاه علی (ع) را در آغوش گرفت و مدتی طولانی با او راز گفت تا آنکه از حال رفت و بیهوش شد. با مشاهده این وضع، نواده های پیامبر (ص) حسن و حسین (ع) به شدت گریستند و خود را روی بدن رسول خدا افکندند. علی (ع)  خواست آن دو را از پیامبر (ص) جدا کند. پیامبر (ص) به هوش آمد و فرمود:
"علی جان آن دو را واگذار تا ببویم و آنها نیز مرا ببویند، آن دو از من بهره گیرند و من از آنها بهره گیرم."
سرانجام پیامبر (ص) هنگامی که سرش بر دامان علی (ع) بود، جان به جان آفرین تسلیم کرد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آذر ۹۵ ، ۰۷:۴۲
مریم نوروزی


کتابخانه راننده تاکسی

شناسهٔ خبر: 3831714چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸

استانها قم

قم - با وجود اینکه توجه به کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه رشد چندانی ندارد

 اما هستند افرادی که دغدغه کتاب آن ها را به سمت آفرینش ایده‌های نو برای گسترش فرهنگ مطالعه می‌برد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - سیده مرضیه میرقادری: حال و هوای یک روز پائیزی و تاکسی گردشی 

که شهر را برای مسافران زیر پا می‌گذارد و یک روز غروب هم سهم تو از گذران زندگی

 سوار شدن بر این تاکسی است، تاکسی که بوی کتاب می‌دهد.

سوار که می‌شوی وجود کتاب‌های پشت صندلی جا را کمی تنگ‌تر کرده است، 

راننده «عباس خوشگفتار موفق» است که به نظر می‌رسد ایده جالبش که در تاکسی وی به نمایش 

گذاشته شده پسوند فامیلی‌اش را برای وی شیرین‌تر کرده است.

کتاب‌ها را که ورق می‌زنی از سر و شکلشان معلوم است که دست به دست شدن‌های فراوانی

 را تجربه کرده‌اند.

وی که این روزها آستانه ۴۵ سالگی را تجربه می‌کند ایده اجرا شده در خودور خود را «کتابخانه مسافر» نام گذاشته، 

کتابخانه راننده تاکسی

کتابخانه‌ای که ۳۰۰ جلد کتاب را در قطع‌های کوچک و به گفته آقای خوشگفتار نکته‌ای و کلیدی 

در این تاکسی جا خوش کرده‌اند و دلخوش به تورق مسافران هستند.خوشگفتار موفق در ادامه

 صحبت‌هایش از سه سال همراهی با کتاب‌ها می‌گوید اینکه علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی و فرهنگ 

و ادب وی را به این سمت برده تا چهار دیواری تاکسی‌اش کتابخانه‌ای کوچک و سیار در شهر باشد.

برخی از خریدهای وی کتاب‌های کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهد که به عنوان هدیه به کودکان 

مسافر هدیه می‌شود.

عباس خوشگفتار در ادامه نکته جالبی را می‌گوید. به نظر وی مردم روزی یک الی دو ساعت از زمان خود را در 

تاکسی‌های سطح شهر می‌گذرانند و اگر هر روز مسیر یکسانی را طی کنند بیشتر آنچه را که قبل دیده‌اند 

تنها برای آن‌ها تکرار مکررات است.

وی در ادامه سخنان خود می‌گوید: به نظرم وقتی فردی سوار تاکسی می‌شود می‌تواند با کتاب‌هایی 

که انتخاب می‌کند حداقل زمانی در روز را بدون اینکه حتی خودش بخواهد و یا برنامه‌ریزی کرده باشد م

مطالعه کند و چون کتاب‌های کتابخانه سیار وی جیبی و نکته‌ای هستند قطعاً حتی حضور ده دقیقه‌ای در این تاکسی 

باعث می‌شود تا نکته‌ای کوچک را فراگیرند.

البته در این بین نظرات مسافران این کتابخانه سیار هم جالب است، فاطمه اسرافیلی دومین باری است 

که سوار این تاکسی سیار کتاب شده است وقتی سوار خودروی آقای خوشگفتار می‌شود در پاسخ 

به اینکه کتابخانه چه حسی به شما می‌دهد می‌گوید: اینکه در فرصت کوتاهی که در تاکسی هستیم فرصت آموختن 

چند نکته را هم داشته باشم برایم جالب است.


تورق چند دقیقه‌ای کتاب بر روی انسان تأثیرگذار است مخصوصاً در جامعه امروزی که برخی افراد 

حتی تاکنون یک کتاب را هم مطالعه نکرده‌اند

وی با انتقاد از این مطلب که کتاب امروز در سبد کالای خانوار جایی ندارد بر این نکته تأکید می‌کند 

که باید حرکت‌های خودجوشی که در زمینه گسترش فرهنگ و ادب کشور صورت می‌گیرد مورد استقبال 

و توجه قرار گیرد تا دیگران هم به عنوان الگو آن را دنبال کنند.

عباس خوشگفتار موفق در ادامه صحبت از موفقیتش در کسب تقدیرنامه در زمینه کتابدار نمونه کشوری می‌گوید 

این عنوان سال گذشته و در پی اطلاع اداره کل ارشاد قم در استان به وی رسید و باعث شد تا در کشور هم به عنوان کتابدار نمونه انتخاب شود.

البته آرزوی این راننده تاکسی این است که روزی تمام تاکسی‌های سطح شهر و حتی سطح کشور ایده

 وی را اجرا کنند تا سرانه مطالعه کتاب در کشور رقم نازلی را نشان ندهد آن هم در کشوری که

 مهد ادب و فرهنگ است.

به گفته خوشگفتار، قم شهری فرهنگی و مذهبی است که می‌تواند در زمینه تلاش برای بالا بردن سطح مطالعه 

در آن از همه گزینه‌های روی میز استفاده کرد و ایده این مرد ۴۵ ساله راننده تاکسی هنوز مورد استقبال 

چندانی قرار نگرفته است گرچه وی هنوز امیدوار است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آذر ۹۵ ، ۰۸:۰۴
صدیقه حسینائی

دیداررییس اداره کتابخانه های عمومی، کتابداران و اعضای فعال کتابخانه های شهرستان چناران با فرماندار

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان چناران، در این دیدار سید مسعود موسوی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ضمن تبریک روز کتاب، کتابخوانی و تکریم مقام کتابدار و تشکر از نگاه فرهنگی و حمایت های فرماندار شهرستان، گزارشی از فعالیتهای برنامه ریزی شده در هفته کتاب، کتابخوانی و تکریم مقام کتابدار ارائه نمود و خواستار حمایت مجموعه فرمانداری برای ساخت کتابخانه ای جدید در شهر چناران گردید.

در ادامه پرویزیان فرماندار شهرستان چناران ضمن گرامیداشت سالگرد رحلت علامه سید محمدحسین طباطبایی صاحب تفسیر شریف المیزان و تبریک هفته کتاب و کتابخوانی و تکریم مقام کتابدار و خوش آمدگویی به  رییس اداره، کتابداران و اعضای فعال، از فعالیت ‌های آنان در پیشبرد کمی و کیفی کتابخانه ها تقدیر و تشکر کرد. وی گفت: معجزه اسلام کتاب قرآن است و انسان تا زمانی که آگاهی نداشته باشد نمی تواند کاری کند. وی افزود: نامه ای که مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپایی نوشتند همه نشان از آگاهی و دانش دقیق و جامع ایشان دارد که جز با کتابخوانی حاصل نمی شود.
فرماندار چناران بر افزایش اعضای کتابخانه‌ها و تشویق آحاد مردم اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان و بانوان به عضویت در کتابخانه های عمومی تاکید کرد و افزود ما همواره افتخار میکنیم که در این حوزه تلاش و فعالیت داریم. رییس انجمن کتابخانه های عمومی چناران ضمن تأکید بر ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم را هم نمونه ای از افرادی دانست که با علم و آگاهی برای دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام جان خود را تقدیم کردند.

 در ادامه چند نفر از اعضای فعال کتابخانه های عمومی شهرستان، نظرات خود را پیرامون ترویج فرهنگ مطالعه بیان کردند که ایجاد کانال تلگرامی کتابخوانی در شهرستان، طرح کتابدار آموزشگاهی و گسترش فضای فیزیکی کتابخانه از جمله این موارد بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۴:۱۱
مریم نوروزی