کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

این وبلاگ برای معرفی کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار در فضای مجازی و ارتباط با اعضای کتابخانه و همه دوستداران کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است.
شرایط عضویت:
ارائه کارت ملی
یک قطعه عکس جدید
پرداخت مبلغ حق عضویت سالانه (8000 تومان)
پرکردن فرم عضویت
نشانی:
گلبهار-میدان غدیر-غدیر 1-طبقه تحتانی مسجد حضرت زین العابدین(ع)
تلفن: 38323239- 051
ساعت کاری کتابخانه در نیمه اول سال: شنبه تا 5شنبه 8 صبح الی19
ساعت کاری کتابخانه نیمه دوم سال:شنبه تا 5شنبه 7:30صبح الی 18
ساعت کاری روز 5شنبه کتابخانه از 8 صبح الی 13 می باشد.

بایگانی

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران سیصدو نودمین نشست کتاب خوان کشور و اولین نشست کتابخوان شهرستان چناران در محل سالن اجتماعات خواجه نظام الملک کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران  برگزار شد.

سیدمسعود موسوی رییس اداره کتابخانه های عمومی چناران در ابتدای این مراسم ضمن بیان پیشینه ای از چرایی و  چگونگی شروع نشست های کتاب خوان در کشور گفت: کتاب خوان عنوان نشست هایی است که به منظور به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می گردد. موسوی افزود: این جلسه در فضایی صمیمی تلاش دارد تجربیات مطالعاتی افراد کتابخوان را برای سایر علاقمندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک گذارد. وی ابراز امیدواری کرد: برگزاری چنین برنامه هایی در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی مؤثر بوده و سبب ارتقای فرهنگی مردم شود.

در این نشست،  ده نفر به معرفی کتاب های مطالعه شده خود پرداختند:

*ثواب احترام و نیکی به والدین، نوشته عباس عزیزی/ ارایه شده توسط فاطمه نوابی رادکان/ عضو فعال کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام  

یکی از مهمترین مسائل اخلاقی و وظائف انسانی احترام به پدر و مادر است. در آموزه های دینی ما تأکید فراوانی به احترام پدر و مادر شده است، قرآن کریم در ضمن چند آیه پس از دعوت به خداپرستی و توحید و شریک قرار ندادن به خدای متعال سفارش اکید به نیکی پدر و مادر می کند. این تعابیر نشان از اهمیت نیکی کردن به پدر و مادر می کند که خداوند متعال پس از نفی بت پرستی و شرک و دعوت به یکتا پرستی مسئله احترام به پدر و مادر را پیش می کشد.

*دختر شینا، نوشته بهناز ضرابی زاده/ ارایه شده توسط حمید رحیمی چیتگر/ مسوول کتابخانه مشارکتی شهید لاجوردی اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی چناران

خاطرات زندگی قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر به قلم بهناز ضرابی زاده است. دختری که طوری بار نیامده بود که اهل کار در خانه و به قولی زن زندگی باشد. اهل رفت و روب منزل باشد. که آشپزی کند و رخت بشوید و غذا بپزد. دختری که عزیز دردانه پدر و مادرش بود. کسی که تمام دختران روستایشان آرزو داشتند جای او دختر شینا و حاج آقا بودند. دختری که خود را خوشبخت ترین دختربچه دنیا می دانست. دختر شینا روایت زندگی یکی از آن هزاران زن صبوری ست که حالا نسلشان در حال انقراض است. باید روایت زندگی دختر شیناها را برای دختران امروز گفت تا ریشه درخت کهنسال و مهربان مادری نخشکیده. دختر شینا روایت پایان خوش زنی ست که چون خیالش از عهد پیمان مردم با ولی فقیه و ادامه حیات انقلاب راحت شد، فردای نهم دی سرش را گذاشت بر بستر و هفت روز بعد پر کشید.

*دقایقی با قرآن، نوشته محسن قرائتی/ ارایه شده توسط حجت الاسلام مظفر تاجی/ امام جمعه چناران

این کتاب شامل سیصد نکته و لطیفه با موضوعات اخلاقی، اعتقادی، کلامی، اجتماعی است. نویسنده قسمتی از این نکات را در پیام‌های سه دقیقه‌ای و برخی را در پیام‌های یک دقیقه‌ای ارائه داده است. وی در همه این نکات ابتدا با نقل آیه و ترجمه آن به نکات و پیام آن به صورت مختصر می‌پردازد و در این زمینه از روایات تفسیری بهره‌ برده است. مجموعه حاضر را می‌توان یک دائرةالمعارف قرآنی دانست که حاوی صدها موضوع قرآنی در زمینه‌های متعدد است که مؤلف آن‌ها را به شکل موجز در یک مجلّد ارایه داده است.

*تاریخ ادبیات دینی کودک و نوجوان، نوشته سید علی کاشفی خوانساری/ ارایه شده توسط جواد صدیق/ کتابدار کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام چناران و رابط فرهنگی شهرستان

این کتاب در 8 فصل به بررسی کتاب‌های اسلامی برای مخاطبان کودک و نوجوان در ایران پرداخته است.  نوشتن از دین برای کودکان و نوجوانان قدمت دیرینه دارد. نویسنده در این پژوهش رد پای آموزه‌های دینی برای نونهالان را از رسالت اسماعیلیه در قرن سوم هجری تا کتاب‌هایی چون کتاب حسنین و عاق والدین در دوره قاجار دنبال کرده است. سپس اولین کتاب‌های چاپ شده در ایران را از سال 1222 قمری تا پایان حکومت قاجاریان بررسی کرده است.

*همه را دوست بداریم، نوشته علی رضا برازش/ ارایه شده توسط تکتم مهدوی نسب/ مسوول کتابخانه عمومی شهید سید یحیی حسینی گلمکان

در این کتاب، نگارنده بر آن است تا دوستی در اسلام را تفسیر نماید و علاقه و محبت نسبت به همه همنوعان(اعم از مسلمان و کافر) را از دیدگاه نظام اسلامی تحلیل نماید. مباحث کتاب با ذکر برخی داستان های قرآنی همراه است. برخی ازامتیازات کتاب به قرار ذیل است: تناسب موضوع با نیازمخاطب، ارتباط مستقیم متن با آیات و روایات، بهره گیری از منابع متعدد،  ارائة تصویری خوش‌سیما و صلح‌طلب و انسان‌دوست از دین مبین اسلام و پرداختن به برخی پرسش‌ها و شبهات.

*بررسی تاریخی قصص قرآن، نوشته محمد بیومی مهران/ ارایه شده توسط عیسی شاکری قزلحصار/ مدیرمسوول نشریه محلی سپهر چناران

 کتاب حاضر یکی از استوارترین و گسترده ترین پژوهش هایی است که درباره رویدادهای تاریخی قرآن کریم انجام گرفته است. دکتر محمد بیومی مهران، استاد برجسته تاریخ دانشگاه اسکندریه، با کوشش و کاوش بسیار پردامنه ، علاوه بر قرآن، کتاب های پر شمار تفسیر، حدیث، تاریخ اسلام و عرب، پژوهش های فرنگیانی که بیشتر بر سنگ نوشته ها و کتیبه های کهن استوارند و نیز نوشته های یونانی و رومی و همچنین تورات و انجیل را کاویده است و با بهره گیری از همه منابع گوناگون شرق و غرب، به ویژه سنگ نوشته ها و کتیبه ها وپژوهش های باستان شناسانه توانسته است درباره رویدادهای تاریخی قرآن کاری سترگ را سامان دهد و روشنایی بسیار بر آن ها بتاباند. از بخش های بسیار علمی و خواندنی کتاب، که هم در پژوهشی جداگانه و هم به مناسباتی چند، در جای جای کتاب بدان پرداخته است، سنجش ها و مقایسه هایی است که میان داستان های قرآن و آنچه درباره این کتاب در تورات و انجیل آمده انجام داده است و دوگانگی ها و اختلاف های آن ها را باز نموده و از این راه آشکار کرده است که سخنان آنان که گفته اند داستان های قرآن از تورات و انجیل گرفته شده، بی پایه است و به هیچ روی نمی تواند درست باشد. نویسنده رویدادهای تاریخی قرآن را از دیدی  جغرافیایی بخش بندی کرده و رویدادهای هر منطقه جغرافیایی را در جلدی آورده است، رویدادهای جزیرة العرب را در نخستین جلد، رویدادهای مصر را در دومین جلد، رویدادهای عراق را در سومین جلد و رویدادهای شام را در چهارمین جلد، و بررسی زندگی و تاریخ پیامبر (ص) را نیز به جلد پنجم وانهاده است.

*کتاب درمانی، نوشته عباس آریا و مصطفی تبریزی/ ارایه شده توسط محمد افضلی/ مسوول کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام  

در این کتاب ارزشمند، علاوه بر تشریح نقش کتاب و مطالعه در پیشرفت فکر و تعالی روح، راه کار "کتاب درمانی "برای درمان اختلالات روحی و روانی" معرفی می‌شود. هدف کتاب درمانی استفاده از فن کتاب خواندن برای راهنمایی فرد و گروه است. این راهنمایی خود، خدمات مشاوره‌ای، روان درمانی، رشد شخصیت، بلوغ هیجانی و ... را در بر می‌گیرد. کتاب درمانی اگر چه یک فن درونی نیست، اما براساس آگاهی خواننده از فرآیند پویایی که در درون وی رخ می‌دهد پی‌ریزی شده است. از این فن می‌توان مستقلا برای امر درمان استفاده کرد، یا به عنوان یک کار کمکی، در سایر فنون روان درمانی، از آن بهره گرفت. در بخش دوم (بخش مفصل) این مجموعه، کتاب‌های گوناگونی برای مطالعه افراد معرفی شده، بدین سان که تصویری از کتاب، مقدمه کتاب و خلاصه مطالب کتاب و گاه اطلاعات مربوط به نویسنده درج گردیده است.

*من زنده ام، نوشته معصومه آباد/ ارایه شده توسط طاهره غفوریان محبتی/ مشاور بانوان فرمانداری، مدیر مهدکودک 3ستاره سعید

 این کتاب در حوزه اسارت و به عنوان بخشی از خاطرات نانوشته 4 بانوی اسیر ایرانی به نگارش در آمده تا پاسخگوی بسیاری از سوالات بدون پاسخ در حوزه اسارت بانوان ایرانی در زندان های رژیم بعثی در دوران هشت سال دفاع مقدس باشد. عنوان کتاب که بر روی جلد چاپ شده، دستخط معصومه آباد است. آن روز که برای فرار از بی خبری مفقودالاثری برای خانواده اش یا هر کسی که می توانست فارسی بخواند نوشته بود: «من زنده ام. معصومه آباد»
کتاب از هشت فصل تشکیل شده است.

*مذهب گرایی و مذهب گریزی جوانان، نوشته محمود اکبری/ ارایه شده توسط محمد مهدی خردمند/ دانشجو، فعال فرهنگی، عضو کتابخانه باقرالعلوم علیه السلام چناران

نویسنده در این کتاب نقش خانواده، مدرسه و محیط اجتماعی را در تربیت دینی فرزندان بررسی کرده و راهکارهایی برای آموزش دینی ارایه کرده است. علل و عوامل مذهب‎گریزی جوانان و زمینه‎های گرایش جوانان به مذهب از دیگر مباحث مطرح در کتاب است.

*جهان بی تو روستای کوچکی ست، نوشته حیدر کاسبی/ ارایه توسط خود شاعر

انتشارات امام و هیوا این کتاب را چاپ کرده اند. کارنامه ی شاعر کتابش است، شاعر بودن  وی از چند زاویه قابل بررسی است: متانت و اصالت شاعر. از نام کتاب پیداست اندیشه ی ژرفی در دل دارد.

گفتنی است در پایان این مراسم از 10نفر معرفی کننده کتاب با اهدای لوح و هدیه، تقدیر به عمل آمده و به 6 نفر از شرکت کنندگان در نشست نیز به قید قرعه جوایزی اهداء گردید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۶
فاطمه فاضلی مقدم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی