کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

این وبلاگ برای معرفی کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار در فضای مجازی و ارتباط با اعضای کتابخانه و همه دوستداران کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است.
شرایط عضویت:
ارائه کارت ملی
یک قطعه عکس جدید
پرداخت مبلغ حق عضویت سالانه (8000 تومان)
پرکردن فرم عضویت
نشانی:
گلبهار-میدان غدیر-غدیر 1-طبقه تحتانی مسجد حضرت زین العابدین(ع)
تلفن: 38323239- 051
ساعت کاری کتابخانه در نیمه اول سال: شنبه تا 5شنبه 8 صبح الی19
ساعت کاری کتابخانه نیمه دوم سال:شنبه تا 5شنبه 7:30صبح الی 18
ساعت کاری روز 5شنبه کتابخانه از 8 صبح الی 13 می باشد.

بایگانی

آیین گرامیداشت دوازدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمد الهیاری  معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی و جمعی دیگر از مسئولان این نهاد، صبح امروز (۱۶ اسفند ماه) در تالار پیام برگزار شد.


طی این برنامه محمد الهیاری، معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی ضمن گرامیداشت این برنامه گفت: طی ۲۰ ماه گذشته که علیرضا مختارپور به فعالیت به سمت دبیرکل برگزیده شده است،  بنا برگفته ایشان، نهاد باید به ساختمان شیشه ای تبدیل شود و ضوابط مالی و ارتباطی از هر نظر شفاف باشد و امکان دیده شدن داشته باشند که نوع فعالیت ها و ارتباط با همکاران و مردم به سادگی میسر باشد.


الهیاری ادامه داد: طی گزارش هایی که وجود دارد تا هفته گذشته ۴۱ هزار مکاتبه وجود داشته است که از این طریق ارتباطات یکسویه از بین رفته و همکاران بدون خودسانسوری می توانند دغدغه های معیشتی، مالی و غیره خود  را مطرح کنند.


وی با بیان اینکه در ابتدای سال ۹۴ با شعار جهش  فعالیت ترویجی  نهاد، کارها آغاز شد، بیان داشت: در این راستا و از جمله این فعالیت ها نشست کتابخوان بود که  به سراسر کشور وارد شد. همچنین برگزاری نظام جامع پژوهشی مدرسه خواندن تشکیل شد ودر سال آتی نیز دوره های دیگر همچون  مشاوره کتابدار در فضای مجازی و حقیقی برگزارخواهد شد.

 

کمتر از یک هزار کتابفروشی فعال در کشور داریم

محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه فقط به سرانه پایین کتابخوانی در جامعه توجه می شود، اظهار داشت: باید کتاب های خوب را به مردم معرفی کرد و در اختیار آنان گذاشت.

 

وی در ادامه گفت: در کشور ۸ هزار کتابفروشی داریم اما کمتراز یک هزار کتابفروشی فعال در کشور وجود دارد و این در حالی است که از ۱۰ هزار ناشر ، ۶۰۰ ناشر فعال وجود دارد. در واقع باید درصد کمی از اعتبارات را به تبلیغ کتاب اختصاص دهیم.

 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بیان کرد: امروزه راه تبلیغات برای معرفی کتاب بسته است یا به ندرت انجام می شود، باید برای ترویج کتابخوانی به هم کتاب هدیه دهیم یا حتی اگر توان خرید کتاب را نداریم، کتاب های خوب را معرفی کنیم.

 

وی در بخش دیگری از صحبت هایش خطاب به کتابداران بیان کرد: شغلتان توفیقی است که خدا به شما عنایت کرده تا با مردمی باشید که ثمره عمرشان  را درصفحات کتاب نوشته اند، همنشین باشید .

 

محمدیان با بیان اینکه کتاب آخرین معجزه ای است که خداوند به خاتم انبیا عنایت کرده، تصریح کرد: سایر معجزات در حد خبر است و و تنها قرآن معجزه زنده ای است که آن هم کتاب است و چه افتخاری بزرگتر از اینکه معجزه پیامبر ما، کتاب بوده است.

 

وی در ادامه  خطاب به کتابداران یادآور شد: شما کتابداران توفیق دارید منبع  فیض خدا باشید، اگر بتوانید گرهی از ذهن و دل فردی باز کنید، خدمتی کرده اید که با دیگر خدمات، زمین تا آسمان تفاوت دارد.  امیداورم مشکل معیشتی شما نیز رفع گردد اما ارزش و قیمت کار شما بسیار بالاتر است.

 

محمدیان در پایان اظهار داشت: امید دارم نهال نهاد کتابخانه های عمومی که تنها ۱۲ سال از آغاز فعالیتش می گذرد و این زمان زیادی نیست، به شجره طیبه تبدیل شود و تلاش های دبیرکل آن علیرضا مختارپور شکوفاتر گردد.

 

افزایش مشارکت در فعالیت های پژوهشی نهاد

 امین متولیان، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه های عمومی کشور،  به ارائه گزارشی مختصر از نحوه شناسایی، تجمیع و معرفی آثار اهل قلم شاغل در نهاد  پرداخت و گفت: در سال‌های گذشته در قالب نظام جامع تشویق پژوهشگران، آثار پژوهشی، علمی و ارزشی همکاران شناسایی و مطابق معیارهای مصوب امتیاز‌گذاری،  تجمیع می‌ شد و امسال  بنا بر تدبیردبیرکل نهاد قرارشد تا دامنه پذیرش آثار گسترده شود و فرصت برای شناسایی محتواهای عمومی علاوه ‌بر آثار علمی فراهم آید.

 

متولیان با بیان اینکه، ۶۶۶ اثر در سامانه ثبت شد، بیان داشت: که تعداد این آثار در سال ۹۱ ، ۷۳، در سال ۹۲ ، ۱۱۹ اثر و در سال جاری بیش از مجموع سال های گذشته است.

 

وی در ادامه گفت:  تهران با ۳۰ اثر بیش‌ترین آمار را داشته و خوزستان و مازندران در مرتبه دوم و سوم قرار دارند. سهم آقایان همکاری ۱۵۴ عنوان و خانم ها ۱۴۱ اثر است. ۲۴ اثر توسط همکاران  با مدرک کارشناسی، ۲۶۵ اثر از همکاران با مدرک کارشناسی ارشد و پنج اثر از همکاران با مدرک دکتری است. همچنین یک اثر نیز توسط همکاری با مدرک کاردانی ارائه شده است. بیش‌ترین آثار در قالب انتشار مقاله در نشریات علمی و پژوهشی با ۴۵ اثر و بعد از آن انتشار مقاله در نشریه علمی‌، تخصصی با ۴۴ اثر و سپس کتاب تألیفی با ۳۲ عنوان بوده است.

 

معاون پژوهشی نهاد کتابخانه‌ها با اشاره به اینکه تعداد آثار مورد تقدیر در دوره سوم ( امسال)  نسبت به سال پایه بیش از ۴۰۰ درصد رشد و نسبت به سال گذشته ۲۴۷ درصد افزایش داشته،  تصریح کرد: تغییراتی  نظیر بهره‌مندی از مزایای نظام برای آثار فاقد وابستگی سازمانی و حذف سقف تعداد آثار قابل پذیرش از مسائل موثر در این افزایش بوده است. در این دوره مانند دوره‌های پیشین داوری با تأکید و ابتنا به مؤلفه‌های فرمی و شکلی انجام شد.

 

وی با بیان اینکه علت اصلی افزایش آثار تدبیر کلان نهاد مبنی بر اصالت کتابداری و کتابدار است، گفت: طی یک سال گذشته رشد و ارتقای همه جانبه و کشف استعدادهای کیفی مورد توجه بوده است و در هر سطحی از تاثیرگذاری، انگیزه های مشتاق شناخته می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۰
فاطمه فاضلی مقدم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی