کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار

وبلاگی درباره ی کتابخانه سلمان فارسی و فعالیتهای این کتابخانه

این وبلاگ برای معرفی کتابخانه عمومی سلمان فارسی گلبهار در فضای مجازی و ارتباط با اعضای کتابخانه و همه دوستداران کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است.
شرایط عضویت:
ارائه کارت ملی
یک قطعه عکس جدید
پرداخت مبلغ حق عضویت سالانه (8000 تومان)
پرکردن فرم عضویت
نشانی:
گلبهار-میدان غدیر-غدیر 1-طبقه تحتانی مسجد حضرت زین العابدین(ع)
تلفن: 38323239- 051
ساعت کاری کتابخانه در نیمه اول سال: شنبه تا 5شنبه 8 صبح الی19
ساعت کاری کتابخانه نیمه دوم سال:شنبه تا 5شنبه 7:30صبح الی 18
ساعت کاری روز 5شنبه کتابخانه از 8 صبح الی 13 می باشد.

بایگانی

کتابخوان دی ماه 1397

سه شنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۷، ۰۹:۵۴ ق.ظ

امیرکبیر

 نویسنده: فرهاد حسن‌زاده

انتشارات: مدرسه

تعداد صفحات: ۸۸

 

پیام آور آگاهی، آبادی و آزادی...

چرخ‌های ارابّۀ تاریخ گاهی کند و آرام و گاهی با سرعت و پرشتاب مسیر پر پیچ و خم این سرزمین پر رمز و راز را درنوردیده است. آنگاه که پادشاهان و امیران حُکمشان چون حُکم خدایی لازم الاجرا بود و جهانشان محصور در اندیشه‌ای خُرد و دست و پا گیر...  در آن زمان که هیچ‌کس را یارای بیدار نمودن ملت خواب آلود و ضعیف نبود، شهابی درخشان از قلب آسمان ایران گذر کرد...

آسمان دیروزهای این سرزمین را که بنگریم ستارگانی پرفروغ خواهیم دید که روشنای اندیشه و اقتدار گام‌هایشان، روشنی بخش و آبادگر این مرز و بوم بوده است. گذری بر کتاب تاریخ به ما خواهد گفت؛ شرح حال قهرمانی‌ها و سرگذشت دلاوری‌های بزرگانی چون میرزا تقی خان امیرکبیر را...

میرزا تقی خان امیرکبیر، قهرمان ملی تاریخ ایران، آزادی، استقلال، اقتدار و آگاهی را برای ملت ایران به ارمغان آورد، او سیاستمداری کارکشته و مقتدر و زمامداری خیرخواه برای ملت بود که با ظلم و فساد دربار و سلطۀ استعمار مبارزه کرد.

برای آشنایی و شناخت بهتر قهرمانی چون امیرکبیر، کتاب‌های فراوانی وجود دارد که می‌توان کتاب "امیر کبیر" انتشارات مدرسه را به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های موجود معرفی نمود. داستان زندگی امیرکبیر حکایتی است خواندنی و جذاب از دوران کودکی او تا جایگاه صدراعظم و خدمات کم نظیرش. این کتاب به قلم فرهاد حسن‌زاد یکی از نویسندگان توانای کودک و نوجوان نوشته شده است که به خوبی می‌توان پختگی و رسایی نثر او را در این اثر احساس کرد. کتاب "امیر کبیر" داستان کودکی است که "نه می‌خواهد نوکر باشد و نه می‌خواهد نوکر داشته باشد"، او می‌خواهد ایرانش، سرزمین مادری‌اش آباد باشد و آزاد.

در این کتاب با شیوه‌ای روایت گونه از سرگذشت امیر کبیر و یک دوره‌ تاریخی مهم از ایران آشنا می‌شویم. از زمانی که وزیر با کفایت ایران، کودکی است خردسال که در باغ و عمارت درباری مشغول بازی است و جرقه‌های آگاهی و حقیقت در ذهنش شکل می‌گیرد، تا دورانی که جهل را میوۀ تلخ فقر و بی‌ارادگی این ملت می‌یابد او با خدمات و اصلاحات بنیادین خود چهرۀ تازه‌ای از ایران را به جهان می‌نمایاند. وزیر پر ابهت و مقتدر ایرانی که قدرت اندیشه و اراده‌اش فرازی از تاریخ ایران را  طلایی می‌گرداند و نامش را برای تمام تاریخ این سرزمین جاودان و همیشگی می‌سازد.

این کتاب، هم‌پای داستان زیبا و جذابی که دارد اطلاعات بسیار مفیدی نیز از تاریخ ایران در زمان حکمرانی سلسلۀ قاجار به خواننده می‌دهد که اثرگذاری و فایدۀ آن را دو چندان کرده است.


پَر

نویسنده: چائو وِن شوان

تصویرگر: راجِر ملو

مترجم: سحر ترهنده

 

فلسفۀ تکاپوی بشر را برای یافتن اصل خویش

سرگردان و حیران، آن‌جا که وزش ملایم نسیمی تو را به تب و تاب می‌اندازد و از نشیب زمین به فراز آسمان می‌برد. هر لحظه در حالی و هر بار در هوایی...

پَر، قصۀ سردرگمی و گم شدن انسان در جهان است، داستان جستجوی حقیقت و چرا ها، گشتن به دنبال آغاز ها، رفتن به دنبال فرجام‌ها و رسیدن به مأوا ها...

 نویسنده این کتاب یک روز که در خیابان قدم می‌زند نظرش به یک پَر کوچک جلب می‌شود که اسیر دست باد به این سو و آن سو در حرکت است، با خودش فکر می‌کند که این پَر متعلق به چه پرنده‌ایست و اگر پَر این سؤال را بتواند از خود بپرسد داستان جالبی خواهد شد! پَر در ذهن نویسنده جان می‌گیرد و از خود می‌پرسد من از کجا آمده‌ام و رهسپار کجا هستم

او با هر بار به پرواز در آمدن توسط باد، به پرنده‌ای می‌رسد و از او می‌پرسد: «آیا من مال توام؟» پَر برای یافتن اصل خود، حتی تا اوج آسمان هم می‌رود. داستان پَر بیانگر روح تشنه و حقیقت جوی انسان است که برای یافتن پرسش‌های بنیادی خویش از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزد. در اینجا انسان در غالب یک پَر کوچک و معمولی مسیر پُر خطر و رازآلود هستی را می‌پیماید و با تشنگی، به سوی آبی زلال از سرچشمه حقیقت می‌شتابد.

چائو وِن شوان نویسنده کتاب پَر، روح حقیقت‌جو و فلسفۀ تکاپوی بشر را برای یافتن اصل خویش و به دست آوردن آرامش، در قالب داستانی خلاقانه، زیبا و منسجم مطرح می‌کند. او با کنار هم قرار دادن پرنده‌هایی که هر یک نمادی از انواع انسان‌ها هستند، دست به خلق داستانی نمادین می‌زند. راجر مِلو، هنرمند توانا و خلاق برزیلی با  خلق تصویرهایی زیبا و جذاب، دنیای خیال و واقعیت را به‌هم پیوند می‌دهد و پا به پای حرف‌ها و واژه‌ها روایتگر داستان همیشگی زندگی می‌شود. نویسنده و تصویرگر این کتاب، یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین سوال‌های بشر را در قالب داستانی زیبا و جذاب مطرح می‌کنند؛ از کجا آمده‌ام و به کجا می‌روم؟


حماسه ۹ دی

گرداوری: سعید صلح‌میرزایی

انتشارات انقلاب اسلامی

تعداد صفحات: ۲۴۶

 

آزمون بصیرت

به فرموده مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای حفظه الله: «فتنه ۸۸ تنها آن چیزی نبود که توی خیابان به وسیله تعدادی آدم دیده شد؛   این یک چیز ریشه‌داری بود، یک بیماری عمیقی درست کرده بودند، اهدافی داشتند، زمینه‌ها و مقدمات فراوانی برایش چیده شده بود، کارهای بزرگی شده بود و هدف‌های بسیار خطرناکی دنبال این کار بود، ‌ که با این برخوردهای گوناگون سیاسی و امنیتی و این‌گونه اقدامات حل نمی‌شد؛ یک حرکت عظیم مردمی لازم داشت؛ که این حرکت، حرکت ۹ دی بود؛ آمدند بساط فتنه و فتنه‌گران را در هم پیچیدند. لذا حادثه ۹ دی یک حادثه ماندنی در تاریخ ماست.»

بنابر این اگر ۹ دی پاس‌داشته می‌شود و در خصوص آن صحبت می‌شود، برای باقی‌ماندن در گذشته نیست، بلکه عبرت و درسی برای آینده و مایه بصیرت است. انتشارات انقلاب اسلامی قبل از این کتاب، سه اثر پیرامون فتنه ۸۸ منتشر کرده بود با عناوین: شرح ماجرا، نقشه نقشه بر آب و کالبدشکافی فتنه ۸۸.

این اثر نیز گرچه مشتمل بر بیانات گوهربار معظّم له است، اما جهت نگاه این کتاب با سه اثر گذشته متفاوت است.

اولاً: به صورت گذرا به برخی از ریشه‌های اصلی شکلی‌گیری فتنه پرداخته است.

ثانیاً: تا آبان سال ۱۳۹۴ به روز شده است.

ثالثاً: در مورد بیانات مربوط به سال ۸۸ برخی از نکات تاریخی آن دوران و به اصطلاح شأن نزول بیانات را به صورت کوتاه یادآور شده است.

این اثر با رعایت سیرتاریخیِ بیانات، مخاطب را با تاریخ همراه می‌کند و این همراهی، فواید متعددی را برای او به همراه خواهد داشت. مخاطب نکته‌سنج، مدیریت میدانی رهبر عزیز را خواهد دانست و خواهد فهمید که به آگاهی رساندن عموم مردم چقدر سخت و زمان‌بر است.

در پایان نیز فهرست موضوعی مطالب، درج شده است تا مخاطب بتواند به یک نظام فکری منسجم در زمینه فتنه و مسائل پیرامونی آن دست‌یابد. مطالعه این اثر، یک شروع در مطالعه و تحقیق در مورد حماسه ۹ دی و فتنه ۸۸ است و البته مخاطب را از مراجعه به کتب تحلیلی و عمیق‌تر در این زمینه بی‌نیاز نمی‌کند.


عصر طلایی دایناسورها

نویسنده: عرفان خسروی

انتشارات: طلایی

تعداد صفحات: ۶۶

 

نگاهی به دوران حکمرانی دایناسورها به کره زمین

از عمر سیارۀ ما مدت زمان بسیار زیادی می‌گذرد. در تمام طول تاریخ سیارۀ زمین، از آغاز پیدایش حیات تا امروز، موجودات زندۀ بسیاری وجود داشته‌اند که هر کدام مدتی بر روی این سیارۀ زیبا می‌زیسته‌اند و اکنون پس از گذشت سال‌ها، تنها آثاری از آن‌ها بر جا مانده است.

از میان تمام جانورانی که زمانی بر روی زمین تعدادشان بسیار زیاد بود و به دلایل متعددی دیگر وجود ندارند "دایناسورها" جایگاه منحصر به فردی دارند. این جانوران بزرگ و غول‌پیکر از حدود ۲۵۰ تا ۶۵ میلیون سال قبل بر روی زمین حکمرانی می‌کردند. دانستن دربارۀ دایناسورها همواره برای انسان جذاب و هیجان انگیز بوده است و کشف آثار حیات و جزئیات زندگی این جانوران شگفت انگیز پنجره‌ای تازه به سوی تاریخ زیستی کرۀ زمین می‌گشاید.

تا کنون کتاب‌های متعددی در مورد دایناسورها و موجودات دیگری که نسل‌شان منقرض شده، منتشر شده است؛ اما اغلب این کتاب‌ها در کشور ما ترجمۀ آثار خارجی است که معمولاً  قدیمی نیز هستند. اگر بخواهیم یک نمونۀ موفق و قابل اعتماد از کتاب‌هایی که با این موضوع و برای کودک و نوجوان نوشته شده است را نام ببریم بدون شک "عصر طلایی دایناسورها" بهترین خواهد بود. این کتاب که توسط یک محقق جوان ایرانی نوشته شده است، با بهره‌گیری از علوم تاریخ زیستی روز و توجه به زبان کودکان و نوجوانان و همین‌طور تصویرگری بسیار خلاقانه و هنرمندانه یک گرافیست ایرانی، کتابی فراتر از انتظار مخاطبان است. در این کتاب جذاب هر دایناسور یک شناسنامه دارد که در آن می‌توان زمان، مکان، اندازه، وزن و غذای مخصوص آن را مشاهده کرد. بعضی از صفحات این کتاب آدم را حسابی به هیجان می‌آورد.

در کتاب "عصر طلایی دایناسورها" هر لحظه غافلگیر و شگفت زده خواهیم شد! تصاویر رنگارنگ و جذاب از انواع دایناسورها و زیستگاه‌شان، از زمان دایناسور پدر تا آخرین نسل از آن‌ها. اطلاعات بسیار با ارزش از این جانوران، از تاریخ تخمینی حیات آن‌ها، تا دلایل احتمالی انقراض‌شان ما را با دنیای عجیب ماقبل تاریخ آشنا می‌سازد.

امروزه باید ردّپا و آثار حیات دایناسورها را از دل سنگ‌ها جستجو کنیم، راستی آخرین آن‌ها چه شکلی بودند، چرا دیگر وجود ندارند، آیا همۀ آن‌ها غول آسا بودند، اولین بار در چه مناطقی آن‌ها را کشف کردند، و سؤلات بسیار زیاد دیگری که همۀ ما دوست داریم به جواب‌هایش برسیم.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۱۸
صدیقه حسینائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی